تأثیر بازیوارسازی بر یادگیری فهرستنویسی دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانششناسی
(ندگان)پدیدآور
عطارزاده, زهراحاجی زین العابدینی, محسناصنافی, امیررضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: بررسی امکان استفاده از ظرفیتهای فنی بازیوارسازی در آموزش فهرستنویسی و شناسایی تأثیر آن در یادگیری دانشجویان.روش: پژوهش حاضر با رویکرد کمّی انجام شد. جامعه پژوهش دانشجویان مقطع کارشناسی رشته علم اطلاعات و دانششناسی 17 دانشگاه سطح یک بود که از فهرست وزارت علوم و دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری سالهای 1398-1399 استخراج شد. این فهرست شامل دانشگاههای اصفهان، الزهرا، بیرجند، تبریز، علامه، خوارزمی، شهید باهنر کرمان، شاهد، فردوسی مشهد، شهیدچمران اهواز، یزد، قم، سمنان، رازی کرمانشاه، شیراز، شهید مدنی آذربایجان و زابل است. تعداد کل جامعه دانشجویان 436 نفر استخراج شد که با روش نمونه گیری تصادفی و استفاده از جدول کرجسی- مورگان، حجم نمونه 204 نفر تعیین شد. با توجه به الگوی ورباخ و هانتر بهمنزله چارچوب اصلی پژوهش، تعداد 7 مؤلفه بنیادی بازیوارسازی(داینامیکها، مرحله، پروفایل، رقابت و پاداش، امتیاز، نشان، تابلوی پیشرفت) بهدست آمد. در بخش نظریه یادگیری خودراهبر تعداد سه مؤلفه اساسی (خودکنترلی، خودمدیریتی، انگیزش و رغبت به یادگیری) جمعآوری شد. در بخش آماری پژوهش در رابطه با مؤلفهها، ضریب آلفای کرونباخ همه مؤلفهها و متغیرها بزرگتر از 7/0 بهدست آمد. در این پژوهش برای تحلیل داده ها از نرمافزارهای اس.پی.اس.اس و پی.ال.اس استفاده شد.نتیجهگیری: بازیوارسازی و یادگیری خودراهبر هر دو با هدف مشترک یادگیری مادام العمر میتوانند سبب افزایش ظرفیت درگیرشدن در محیط آموزشی و افزایش سطح آمادگی و استقلال افراد در یادگیری و عملکرد خودراهبر دانشجویان تحصیلات تکمیلی شوند. هنگامی که افراد کاری را از روی علاقه انجام میدهند، آن کار برایشان جذاب و مهم می شود که نتیجه آن، خودکارآمدی و بهرهوری خواهد بود. پژوهشهایی نظیر پژوهش حاضر می توانند برای برنامهریزی بلندمدتِ تغییر در الگوی آموزش الکترونیکی در قلمرو علم اطلاعات و دانش شناسی را ارائه دهند و بهنحو مطلوبی زمینهساز بهکارگیری فناوریهای نوآورانه در محیط های با قابلیت ابتکار عمل باشند؛ بنابراین برای ایجاد طرح جدید در آموزش کتابداران و تأثیرگذاری مثبت در آینده شغلی آنان استفاده از زمینههای فناوری برتر، امری مهم و ضروری است.
کلید واژگان
بازیوارسازیدانشگاههای ایران
درس سازماندهی اطلاعات یک
یادگیری خودراهبر
علم اطلاعات و دانششناسی
آموزش علم اطلاعات و دانششناسی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2022-01-211400-11-01
ناشر
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، تهران، ایرانگروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
شاپا
2252-05032383-322X




