تحلیل بهکارگیری تغییرات بربلندی غیرخطی در قوسهای کلوتوئید-کلوتوئید در راه-های برونشهری بر اساس مدل تعلیق یک چهارم خودرو
(ندگان)پدیدآور
پورخانی, حسینعبدی کردانی, علی
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
قوسهای افقی بخش مهمی از زیرساختهای جادهای میباشند. تأمین ایمنی و راحتی رانندگی در این بخشها همواره مورد توجه محققین بوده است. با توجه به ماهیت هندسی، و بهویژه تغییر انحنا در پلان مسیر و وجود بربلندی، قوسهای افقی بیش از سایر قسمتهای جاده مستعد بروز حادثه میباشند. دستیابی به بربلندی بیشینه در قوسهای افقی دایرهای از مسیر مستقیم، عمدتاً به شکل یکنواخت خطی انجام میشود. کلوتوئیدها یکی از کاربردیترین انتخابها جهت قوس اتصال بین قوس دایرهای و مسیر مستقیم میباشند. این قوسها در صورت عدم وجود قسمت دایرهای (ناشی از محدودیتهای هندسی و یا انتخاب اولیه طراح) میتوانند بهصورت ترکیب کلوتوئید-کلوتوئید در نظر گرفته شوند که در این صورت تغییرات خطی افزاینده بربلندی تا نقطه اتصال دو کلوتوئید و سپس تغییر جهت ناگهانی و کاهش مقدار از ابتدا تا انتهای کلوتئید دوم میتواند مشکل ایمنی و راحتی سرنشینان را در پی داشته باشد. در این تحقیق، به منظور رفع این مشکل، استفاده از تغییرات بربلندی غیرخطی در محل اتصال دو قوس کلوتوئید بررسی شده است. به این منظور، مدل سیستم تعلیق یک چهارم خودرو با دو درجه آزادی جهت مطالعه شتاب قائم استفاده شده است. بر اساس نتایج، با بهکارگیری تغییرات بربلندی خطی در قوسهای کلوتوئید- کلوتوئید، در محل شروع کلوتوئید و یا محل اتصال دو کلوتوئید، شتاب قائم بیشتر از آستانه شروع ناراحتی انسان (شتاب 8/0 متر بر مجذور ثانیه)- بر اساس سرعت خودرو - بسیار محتمل خواهد بود (حتی سه برابر حد یاد شده) و با بهکارگیری روشهای غیرخطی درجه 2 و درجه 3، شتاب قائم به کمتر از 8/0 کاهش خواهد یافت. برای نمونه، برای سرعت طراحی 100 کیلومتر بر ساعت، با استفاده از روش خطی، شتاب قائم بیش از 5/2 متر بر مجذور ثانیه خواهد بود و با تیپ غیرخطی به حدود 8/0 کاهش مییابد.
کلید واژگان
ایمنی جادهقوس افقی
تغییرات بربلندی
قوس کلوتوئید-کلوتوئید
مدل سیستم تعلیق یک چهارم خودرو
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2021-11-221400-09-01
ناشر
دانشگاه سمنانSemnan University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری راه و ترابری، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی، قزویندانشیار گروه راه و ترابری، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی، قزوین



