تعیین مقدار مناسب استفاده از ترکیب سرباره ریزدانه و درشتدانه بر اساس خصوصیات مکانیکی مخلوطهای آسفالتی با استفاده از روش سطح پاسخ
(ندگان)پدیدآور
عامری, محمودمنصوریان, احمدشاکر, حمیدعامری, امیرحسین
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
استفاده از پسماند تولیدات صنعتی، مانند سرباره فولاد، در صنعت راهسازی، جهت کاهش استفاده از مصالح سنگی و همچنین مزایای زیستمحیطی ناشی از استفاده مجدد از آنها اهمیت زیادی دارد. تحقیقات در خصوص استفاده از سرباره فولاد بهعنوان جایگزین مصالح سنگی در روسازیهای آسفالتی به سبب بهبود برخی از خصوصیات اصلی این مخلوطها برای سالیان متمادی انجام گرفته است. در این تحقیقات، سرباره بهصورت کلی (شامل ریزدانه و درشتدانه با درصد یکسان) و یا بهصورت درشتدانه جایگزین مصالح سنگی گردیده است. اما از آنجا که برخی از خصوصیات مخلوطهای آسفالتی با تغییر مصالح ریزدانه یا ترکیبی متفاوت از ریزدانه و درشتدانه نسبت به جایگزینی همزمان و یکسان هر دو، تأثیرات متفاوتی را نشان میدهند، در این تحقیق، به بهینهیابی درصد استفاده از مصالح سرباره در اندازه ریزدانه و درشتدانه با استفاده از روش پاسخ سطح پرداخته شده است. در همین راستا، طرحهای اختلاط متفاوتی از این جایگزینی با استفاده از آزمایشهای مدول برجهندگی، مقاومت مارشال، کشش غیرمستقیم و حساسیت رطوبتی بررسی شدهاند. نتایج آزمایشهای انجام گرفته و تحلیل آنها، نوع رفتار ریزدانه و درشتدانه را در مخلوطهای آسفالتی مشخص کرده و در نهایت برای هر آزمایش، مدل پیشنهادی بر اساس شرایط تحقیق مشخص شده است.
کلید واژگان
سربارهریزدانه
درشتدانه
بهینهیابی
روش پاسخ سطح
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2021-11-221400-09-01
ناشر
دانشگاه سمنانSemnan University
سازمان پدید آورنده
استاد، گروه راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهراندانشیار، بخش قیر و آسفالت، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران
دانشجوی دکتری راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران
دانشآموخته کارشناسی ارشد راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران



