بررسی روان شناختی احساس تضاد و تعارض بین هویت قومی و دلبستگی ملی
(ندگان)پدیدآور
لجمیری, لیلیاحمدبیگی, فاطمهصباغیان, زهرا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: هویت قومی که جزئیترین و خاصترین نوع هویت است به احساس تعلق و وفاداری فرد نسبت به آداب و رسوم، تاریخ، سرزمین و زبان محلی اشاره دارد. هدف این تحقیق بررسی رابطه هویت قومی و دلبستگی ملی دانش آموزان بود.
روش کار: از منظر کمی، پژوهش از نوع همبستگی و همچنین از منظر کیفی ، آمیخته – اکتشافی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دوره دوم مقطع متوسطه تهران در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ بود، که تعداد 337 نفر به روش تصادفی خوشهای از مناطق شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای ارزیابی دلبستگی ملی در این مطالعه از پرسشنامه ماریا زنینتودو (2004) وپرسشنامه هویت قومی که به4مولف فرهنگی،اجتماعی،سیاسی و قوم مداری اختصاص داشت استفاده شد.
نتایج :تجزیه و تحلیل کواریانس داده ها نشان داد که ضریب معناداری بین دو متغیر بازنمایی هویت قومی و دلبستگی ملی دانشآموزان متوسطه دوم در شهر تهران به مقدار 0.74 است از آنجایی که این عدد بزرگتر از 0.7 است پس بین دو متغیر هویت قومی و دلبستگی ملی رابطه قوی و مثبتی قرار دارد .
بحث و نتیجه گیری :نتایج مطالعه حاضر حاکی از آن است که اگر هویت قومی در نوجوان تقویت شود باعث ایجاد دلبستگی ملی خواهد شد و بین این دو رابطه معنی دار وجود دارد.
کلید واژگان
هویت قومیدلبستگی ملی
تضاد و تعارض
تاریخ نشر
2020-05-211399-03-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی مشهدسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایراناستادیار گروه علوم تربیتی. دانشکده علوم انسانی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال. تهران ایران
استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایر



