شناسایی و دستهبندی کاربران پلتفرمهای تماشای برخط فیلم به کمک تکنیک تحلیل شبکه اجتماعی؛ مطالعه موردی سینمامارکت
(ندگان)پدیدآور
جلیلوند خسروی, مسعودمقصودی, مهردادصلواتیان, سیاوش
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
شناخت دقیق مخاطبان بهعنوان حیاتیترین اقدام در مدیریت یک رسانه همواره موردتوجه بوده است. با توجه به ظهور رسانههای جدید، تکنیکهای سنتی گذشته توانایی پاسخ به این نیاز را از دست داده و نیاز به بهرهگیری از روشهای نوین در مطالعه و شناخت مخاطبان و رفتارهای آنها است. این پژوهش با بهرهگیری از روش تحلیل شبکه اجتماعی، رفتار مخاطبان پلتفرم فروش آنلاین فیلم سینمامارکت را بررسی و تحلیل کرده است. دادههای رفتار استفاده کاربران از این پلتفرم در زمینه تماشای فیلم (مهرماه 1397) بهصورت بینام مورد تحلیل قرار گرفت و انبار داده اولیه تشکیل شد. دادههای موجود در این انبار داده پس از پاکسازی، با استفاده از نرمافزار گفی مصور شده و با هدف شناخت کاربران، اعضای آن بر اساس الگوریتمهای منطقی همچون الگوریتم لوواین انجمن بندی شدند. بر اساس تحلیل رفتار کاربران سه انجمن شناساییشده، راهبردهای پیشنهادی از منظر نوع محتوا و همچنین نوع رفتار کاربر بهمنظور توسعه کاربران این پلتفرم احصا شد که بر اساس این راهبردها، مدیران پلتفرم میتوانند سیاستهای رسانهای خود را در راستای بارگذاری محتوای جدید در پلتفرم و پیشنهاد هدفمند محتوا به کاربران تنظیم کرده و بهاینترتیب با برآورده کردن نیازهای کاربران خود میزان درگیری ایشان با پلتفرم را افزایش دهند.
کلید واژگان
مخاطب پژوهیدادهکاوی
ویاودی
تحلیل شبکه اجتماعی
سینمامارکت
داده کاوی در بازاریابی و تحقیقات بازار
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2022-02-201400-12-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد ارتباطات دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایرانکارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
استادیار گروه مدیریت رسانه، دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صداوسیما، تهران، ایران



