خاستگاه و مشی کتاب محورانه آذریزدی و اسلامی ندوشن
(ندگان)پدیدآور
جعفری ندوشن, علی اکبرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در مطالعه زندگی نویسندگان صاحب نام آذریزدی و اسلامی ندوشن با نوعی خوداتکایی علمی و فرهنگی آنها که مبتنی بر کتابخوانی در حوزههای مورد علاقهیشان بوده و تا حدودی از تأثیر معلم و مدرسه برکنار مانده است، روبرو میشویم. این مشی خودبنیان آموزشی که در پی حسرت و جبران آموزش نادیدگی رسمی توسط آذریزدی در کتابفروشی یزد آغاز میشود، در اثر تشویق و هم صحبتی او، در اسلامی ندوشن که محصل دبیرستانی است، مؤثّر میافتد و شوق کتابخوانی و خودمختاری علمی را در او نیز بر میانگیزد. هرچند نشانههایی از این مشی خودآموز در زندگی بسیاری از نامداران عرصه علمی و فرهنگی قابل شناسایی است، امّا بازخوانی تجربه کتابمحورانه و استعدادپرور این دو نویسنده از حیث خاستگاه و روش و آثار آن برابر خاطرات مکتوبی که از آنها برجا مانده، حاکی از نقش ممتاز کتابخوانی و خلاقیتهای شخصی دوران جوانی در توفیق این چهرههای ممتاز عرصه فرهنگ و قلم است که میتواند در روشهای آموزش رسمی مورد توجه قرار گیرد.
کلید واژگان
آذریزدیاسلامی ندوشن
کتاب
کتابخوانی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01




