• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه اندازه گیری تربیتی
    • دوره 11, شماره 41
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه اندازه گیری تربیتی
    • دوره 11, شماره 41
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تدوین و اعتباریابی ابزار ارزشیابی عملکرد رؤسای دانشگاه‌های افغانستان (مطالعه موردی دانشگاه‌های دولتی کابل: رویکرد آمیخته)

    (ندگان)پدیدآور
    اکبری, محمدنقیرحیمیان, حمیدعباس پور, عباسغیاثی ندوشن, سعید
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف تدوین و اعتباریابی ابزار ارزشیابی عملکرد رؤسای دانشگاه‌های افغانستان انجام شده است. برای انجام این پژوهش، از روش تحقیق ترکیبی با طرح اکتشافی- مدل توسعه ابزار استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل مدیران عالی دانشگاه‌های دولتی کابل و مسئولان آموزش عالی افغانستان با جامعه آماری 42 نفر است که با روش نمونه گیری هدفمند تعداد 10 نفر انتخاب شدند و در بخش کمی شامل اعضای هیئت ‌علمی دانشگاه‌های دولتی کابل با جامعه آماری 1457 نفر است که با روش نمونه‌گیری طبقه ای تصادفی تعداد 304 نفر انتخاب شدند. به منظور جمع‌آوری داده‌ها در بخش کیفی از مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. برای تحلیل داده‌ها در بخش کیفی از روش تحلیل تماتیک و در بخش کمی از روش تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرم‌افزار AMOS استفاده گردید. نتایج بخش کیفی و کمی پژوهش نشان داد که ابزار تدوین شده برای ارزشیابی عملکرد رؤسای دانشگاه‌های افغانستان از 16 مؤلفه با 56 نشانگر تشکیل شده است. همچنین شاخص‌های برازش، (CMIN/DF) برابر با 57/1، (RMSEA) برابر با 048/0، (RMR) برابر با 08/0، (CFI) برابر با 94/0، (IFI) برابر با 92/0 نشان می‌دهد، ابزار تدوین شده در بخش کیفی پژوهش از برازش بسیار مطلوبی برخوردار است. ابزار طراحی‌شده در این پژوهش منجر به تهیه ابزاری برای ارزشیابی عملکرد و تعیین وضعیت مدیریت دانشگاه‌ها در افغانستان خواهد شد که می‌تواند برای ارزشیابی و حتی شناسایی نیازهای رؤسای دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.
    کلید واژگان
    اعتباریابی
    ارزشیابی عملکرد
    رؤسای دانشگاه‌های افغانستان
    دانشگاه‌های دولتی کابل

    شماره نشریه
    41
    تاریخ نشر
    2020-09-22
    1399-07-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبائی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    دانش آموخته دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی و عضو هیئت علمی دانشگاه تعلیم و تربیت شهید استاد ربانی کابل، افغانستان.
    دانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی
    دانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی
    استادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی

    شاپا
    2252-004X
    2476-6240
    URI
    https://dx.doi.org/10.22054/jem.2021.25915.1625
    https://jem.atu.ac.ir/article_12826.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/838691

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب