• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه اندازه گیری تربیتی
    • دوره 11, شماره 41
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه اندازه گیری تربیتی
    • دوره 11, شماره 41
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شناسایی و اولویت ‏بندی شاخص‏های ارزیابی عملکرد مدیران مدارس متوسطه شهر تهران با استفاده از رویکرد تصمیم‏گیری چندمعیاره فازی

    (ندگان)پدیدآور
    حقیقی, مسعودخطیر, محمدحسین
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف پژوهش حاضر، شناسایی و وزن‌دهی به شاخص‌های ارزیابی عملکرد مدیران مدارس متوسطه شهر تهران با رویکرد تصمیم‌گیری چندمعیاره فازی است. ارتقا کیفیت آموزش و پرورش و رسیدن به اهداف و سیاست‌های آن زمانی محقق می‌شود که نظام ارزیابی موثری با شاخص‌های مناسب وجود داشته باشد. از آنجایی که در موقعیت‌های واقعی، قضاوت متخصصان نمی‌تواند به صورت اعداد کمّی قطعی بیان و تفسیر شوند و داده‌ها و اعداد قطعی به منظور مدل کردن سیستم‌های دنیای واقعی بعلت عدم قطعیت موجود در قضاوت تصمیم گیرندگان ناکافی است، از این رو این مطالعه با اتکاء به تئوری فازی انجام شد. پژوهش حاضر بر حسب هدف، کاربردی و بر حسب نحوه گردآوری داده‌ها، توصیفی است. جامعه آماری، به روش نمونه‌گیری در دسترس، متشکل از 20 نفر خبره شامل 10 نفر از اساتید دانشگاه و 10 نفر از مدیران ارشد مناطق مختلف آموزش و پروش شهر تهران می‏باشد. برای گردآوری داده ها از دو روش کتابخانه ای و میدانی استفاده شد. فرایند تحقیق در حوزۀ وزن دهی و رتبه‌بندی شاخص‌ها، با طراحی سه پرسش‌نامه در 5 مرحله شامل دلفی فازی و تاپسیس فازی، بهترین-بدترین، دیمتیل و روش تحلیل شبکه‌ای انجام شد. یافته‌ها نشان داد با استفاده از رویکرد تصمیم‌گیری چندمعیاره فازی، شاخص‌های ارزیابی عملکرد مدیران که از قبل شناسایی شده بود، به ترتیب مهارت‌های ارتباطی، ویژگی شخصیتی، مهارت مدیریتی، قابلیت‌ها و مهارت‌های حرفه‌ای و مهارت تصمیم‌گیری رتبه‌بندی شدند. نتیجه اینکه، استفاده از روش‌‌های چندمعیاره فازی، نتایج واقعی‌تری را نسبت به روش‌های کمّی یا کیفی در موقعیت‌های عملی ارائه داده و قابلیت اجرایی بیشتری دارند.
    کلید واژگان
    ارزیابی عملکرد مدیران
    رویکرد تصمیم‌‌گیری چندمعیاره فازی
    مدارس متوسطه تهران

    شماره نشریه
    41
    تاریخ نشر
    2020-09-22
    1399-07-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبائی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    استادیار و عضو هیات علمی گروه مدیریت دانشکده علوم تربیتی و حسابداری و مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی رودهن
    دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه ازاد اسلامی واحد رودهن

    شاپا
    2252-004X
    2476-6240
    URI
    https://dx.doi.org/10.22054/jem.2021.57571.2118
    https://jem.atu.ac.ir/article_12696.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/838690

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب