شناسایی و اولویت بندی شاخصهای ارزیابی عملکرد مدیران مدارس متوسطه شهر تهران با استفاده از رویکرد تصمیمگیری چندمعیاره فازی
(ندگان)پدیدآور
حقیقی, مسعودخطیر, محمدحسین
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، شناسایی و وزندهی به شاخصهای ارزیابی عملکرد مدیران مدارس متوسطه شهر تهران با رویکرد تصمیمگیری چندمعیاره فازی است. ارتقا کیفیت آموزش و پرورش و رسیدن به اهداف و سیاستهای آن زمانی محقق میشود که نظام ارزیابی موثری با شاخصهای مناسب وجود داشته باشد. از آنجایی که در موقعیتهای واقعی، قضاوت متخصصان نمیتواند به صورت اعداد کمّی قطعی بیان و تفسیر شوند و دادهها و اعداد قطعی به منظور مدل کردن سیستمهای دنیای واقعی بعلت عدم قطعیت موجود در قضاوت تصمیم گیرندگان ناکافی است، از این رو این مطالعه با اتکاء به تئوری فازی انجام شد. پژوهش حاضر بر حسب هدف، کاربردی و بر حسب نحوه گردآوری دادهها، توصیفی است. جامعه آماری، به روش نمونهگیری در دسترس، متشکل از 20 نفر خبره شامل 10 نفر از اساتید دانشگاه و 10 نفر از مدیران ارشد مناطق مختلف آموزش و پروش شهر تهران میباشد. برای گردآوری داده ها از دو روش کتابخانه ای و میدانی استفاده شد. فرایند تحقیق در حوزۀ وزن دهی و رتبهبندی شاخصها، با طراحی سه پرسشنامه در 5 مرحله شامل دلفی فازی و تاپسیس فازی، بهترین-بدترین، دیمتیل و روش تحلیل شبکهای انجام شد. یافتهها نشان داد با استفاده از رویکرد تصمیمگیری چندمعیاره فازی، شاخصهای ارزیابی عملکرد مدیران که از قبل شناسایی شده بود، به ترتیب مهارتهای ارتباطی، ویژگی شخصیتی، مهارت مدیریتی، قابلیتها و مهارتهای حرفهای و مهارت تصمیمگیری رتبهبندی شدند. نتیجه اینکه، استفاده از روشهای چندمعیاره فازی، نتایج واقعیتری را نسبت به روشهای کمّی یا کیفی در موقعیتهای عملی ارائه داده و قابلیت اجرایی بیشتری دارند.
کلید واژگان
ارزیابی عملکرد مدیرانرویکرد تصمیمگیری چندمعیاره فازی
مدارس متوسطه تهران
شماره نشریه
41تاریخ نشر
2020-09-221399-07-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
استادیار و عضو هیات علمی گروه مدیریت دانشکده علوم تربیتی و حسابداری و مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی رودهندانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه ازاد اسلامی واحد رودهن
شاپا
2252-004X2476-6240



