"بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس هوشی وکسلر کودکان ویرایش- پنجم"
(ندگان)پدیدآور
کرمی, ابوالفضلکرمی, رعناعلیپور, علی
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده: این پژوهش با هدف اعتبار سنجی مقیاس هوشی وکسلر کودکان ویرایش پنجم برای کودکان 6 تا 16 ساله ایرانی انجام شد. با توجه به آمار دانشآموزان مشغول به تحصیل در دوره ابتدایی و دوره اول دبیرستان، 1200 نفر به عنوان نمونه پژوهش به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شد، ابزار اندارهگیری مقیاس هوشی وکسلر کودکان ویرایش پنجم و مقیاس هوشی کودکان ویرایش چهارم بود. پایایی خردهآزمونها، هوشبهر و شاخصها با استفاده از سه روش دو نیمه کردن، آلفای کرونباخ و بازآزمایی انجام شد. برای محاسبه روایی آزمون از روش ملاکی همزمان با همبسته کردن شاخصها و هوشبهر وکسلر پنج با اجرای وکسلر چهار روی 240 نفر استفاده شد، و روایی سازه از طریق تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی بررسی شد. برای تحلیل و نحوه عمل سوال های کلیه خردهآزمونها ضریب دشواری و ضریب تمیز آنها محاسبه گردید. نتایج یافته ها در هر سه روش مورد استفاده برای پایایی نشان داد که این آزمون در ایران از پایایی بالایی برخوردار است و سه روش روایی نیز بالا بودن روایی آزمون را در ایران تأیید کرد و نتایج با نتایج حاصل از ساخت آزمون در آمریکا مطابقت داشت. ضریب دشواری و تمیز سوال ها در ایران مناسب بود، باتوجه بهبروز بودن و بالا بودن ویژگی های روانسنجی این آزمون در ایران و قدیمی شدن نسخه های قبلی پیشنهاد می شود از این آزمون برای ارزیابی کودکان 6 تا 16 ساله ایرانی استفاده شود. کلید واژهها: هوش، پایایی، روایی، مقیاس هوشی وکسلر کودکان ویرایش پنجم، دانشآموزان دبستانی و دبیرستانی 6 تا 16 ساله ایرانی
کلید واژگان
هوشپایایی
روایی
مقیاس هوشی وکسلر کودکان ویرایش پنجم
دانشآموزان دبستانی و دبیرستانی 6 تا 16 ساله ایرانی
شماره نشریه
41تاریخ نشر
2020-09-221399-07-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.دکترای روان شناسی بالینی، دانشگاه استراسبورگ – فرانسه، دانشکده علوم اعصاب شناختی، سایکوپاتولوژی و روانشناسی بالینی.
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی کودک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی
شاپا
2252-004X2476-6240



