طراحی و اعتبارسنجی الگوی مطلوب برنامه درسی آموزش موسیقی
(ندگان)پدیدآور
صیرفی, حبیب الهقهرمانی, جعفرطهماسب زاده شیخلار, داودنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی الگوی مطلوب برنامه درسی آموزش موسیقی در دوره متوسطه دوم و هنرستانهای موسیقی انجام گرفت. روش پژوهش از نوع آمیخته (کیفی و کمی) اکتشافی متوالی بود. شرکت کنندگان در پژوهش شامل متخصصان تعلیم و تربیت و موسیقی در کشور و معلمان آموزش موسیقی در هنرستانهای موسیقی بودند. انتخاب نمونهها به صورت هدفمند انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها در بخش کیفی، مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه بود. روایی ابزار در بخش کیفی از نوع روایی درونی و در بخش کمی از نوع روایی محتوایی بود. برای افزایش پایایی بخش کیفی، مصاحبه ها با یک برنامه قبلی انجام می گرفت. و در بخش کمی نیز با استفاده از ضریب توافقی معادل86/0 به دست آمد. برای تحلیل دادهها از تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی و از روش دلفی استفاده شد. نتایج بخش کیفی ویژگیهای الگوی مطلوب برنامه درسی آموزش موسیقی را در عناصر ده گانه اکر و نتایج بخش کمی نیز اعتبار بالای الگوی مذکور را نشان داد.
کلید واژگان
آموزش موسیقیالگوی برنامه درسی آموزش موسیقی
برنامه درسی
اعتبار سنجی
طراحی
شماره نشریه
60تاریخ نشر
2021-05-221400-03-01
ناشر
انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد مرند ، دانشگاه ازاد اسلامی ، مرند ، ایراناستاد یار گروه علوم تربیتی دانشکده علوم انسانی واحد مرند دانشگاه آزاد اسلامی مرند ایران
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز ایران




