مقایسه میزان حضور مولفههای هویت ملی در کتابهای قدیم و جدید زبان انگلیسی نظام آموزش و پرورش رسمی ایران
(ندگان)پدیدآور
علوی مقدم, سید بهنامافراسیابی, مهدیهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مسئله هویت ملی میتواند به عنوان یکی از عناصر مهم تشکیل دهنده شخصیت فرد و بارزترین نوع هویت جمعی به شمار رود. از طرفی نظام آموزش و پرورش از جمله عناصر اصلی شکل دهنده هویت فردی افراد جامعه است، لذا بررسی کتابهای آموزشی و مواد درسی به عنوان اصلی ترین بخشهای این مهم میتواند زمینه ساز ایجاد بسترهای مناسب رشد و ارتقا هویت افراد جامعه باشد.
پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه میزان حضور مولفههای هویت ملی در کتابهای قدیم و جدید زبان انگلیسی آموزش و پرورش رسمی ایران صورت پذیرفته است. روش مورد استفاده برای تحقق بخشیدن به این هدف، روش توصیفی-تحلیلی از نوع کتابخانه ای (اسنادی)و تحلیل محتوای کتابهای تازه تالیف زبان انگلیسی دوره متوسطه اول با عنوان (English for schools: Prospect Series) و کتابهای زبان انگلیسی دوره راهنمایی قدیم (The Right Path to English) است. در این راستا ابعاد مختلف هویت ملی از جمله ابعاد ملی، فرهنگی، مذهبی، جغرافیایی، سیاسی، اقوام و خرده فرهنگها و نیز نمادهای ملی مورد بحث و بررسی قرار میگیرد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که ابعاد مختلف هویت ملی را میتوان در قالب تصاویر و کلمات کتابهای تازه تالیف زبان انگلیسی به وضوح مشاهده کرد و این امر در مقایسه با کتابهای دوره راهنمایی قدیم بسیاردقیق تر و بیشتر مورد توجه مولفان قرار گرفته اند و تفاوت معناداری در نمود مولفههای مورد بررسی مشاهده میگردد.
کلید واژگان
کتابهای تازه تالیفدوره راهنمایی قدیم
دوره اول متوسطه
زبان انگلیسی
هویت ملی
نظام رسمی آموزش و پرورش
شماره نشریه
60تاریخ نشر
2021-05-221400-03-01
ناشر
انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانسازمان پدید آورنده
مدیر گروه زبانهای خارجی دفتر تالیف کتب درسی، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشیاداره آموزش و پرورش منطقه 16 تهران




