• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات برنامه درسی
    • دوره 16, شماره 60
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات برنامه درسی
    • دوره 16, شماره 60
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه میزان حضور مولفه‌‌های هویت ملی در کتاب‌‌های قدیم و جدید زبان انگلیسی نظام آموزش و پرورش رسمی ایران

    (ندگان)پدیدآور
    علوی مقدم, سید بهنامافراسیابی, مهدیه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    788.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مسئله هویت ملی می‌تواند به عنوان یکی از عناصر مهم تشکیل دهنده شخصیت فرد و بارزترین نوع هویت جمعی به شمار رود. از طرفی نظام آموزش و پرورش از جمله عناصر اصلی شکل دهنده هویت فردی افراد جامعه است، لذا بررسی کتاب‌‌های آموزشی و مواد درسی به عنوان اصلی ترین بخش‌‌های این مهم می‌تواند زمینه ساز ایجاد بسترهای مناسب رشد و ارتقا هویت افراد جامعه باشد.    پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه میزان حضور مولفه‌‌های هویت ملی در کتاب‌‌های قدیم و جدید زبان انگلیسی آموزش و پرورش رسمی ایران صورت پذیرفته است. روش مورد استفاده برای تحقق بخشیدن به این هدف، روش توصیفی-تحلیلی از نوع کتابخانه ای (اسنادی)و تحلیل محتوای کتاب‌‌های تازه تالیف زبان انگلیسی دوره متوسطه اول با عنوان (English for schools: Prospect Series) و کتاب‌‌های زبان انگلیسی دوره راهنمایی قدیم (The Right Path to English) است. در این راستا ابعاد مختلف هویت ملی از جمله ابعاد ملی، فرهنگی، مذهبی، جغرافیایی، سیاسی، اقوام و خرده فرهنگ‌‌ها و نیز نمادهای ملی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. یافته‌‌های پژوهش حاکی از آن است که ابعاد مختلف هویت ملی را  می‌توان در قالب تصاویر و کلمات کتاب‌‌های تازه تالیف زبان انگلیسی به وضوح مشاهده کرد و این امر در مقایسه با کتاب‌‌های دوره راهنمایی قدیم بسیاردقیق تر و بیشتر مورد توجه مولفان قرار گرفته اند و تفاوت معناداری در نمود مولفه‌‌های مورد بررسی مشاهده می‌گردد.
    کلید واژگان
    کتاب‌‌های تازه تالیف
    دوره راهنمایی قدیم
    دوره اول متوسطه
    زبان انگلیسی
    هویت ملی
    نظام رسمی آموزش و پرورش

    شماره نشریه
    60
    تاریخ نشر
    2021-05-22
    1400-03-01
    ناشر
    انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
    سازمان پدید آورنده
    مدیر گروه زبانهای خارجی دفتر تالیف کتب درسی، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
    اداره آموزش و پرورش منطقه 16 تهران

    شاپا
    1735-4986
    URI
    http://www.jcsicsa.ir/article_100337.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/838574

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب