• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات برنامه درسی
    • دوره 16, شماره 60
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات برنامه درسی
    • دوره 16, شماره 60
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی جایگاه آموزش هنر بر مبنای جامعه در کتاب‌های درسی فرهنگ و هنر دوره اول متوسطه

    (ندگان)پدیدآور
    خاکباز, سیده عطیهرهبرنیا, زهراخاکباز, عظیمه سادات
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    885.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    رویکرد آموزش هنر بر مبنای جامعه با توجه به اهمیت بحث تربیت­ هنری و به قصد برقراری ارتباط نزدیک­تر بین جامعه، فرهنگ و آموزش، مطرح شده است. از این­رو هدف مقاله، تبیین جایگاه آموزش هنر بر مبنای جامعه در برنامه درسی هنر دوره اول متوسطه است. این مقاله به روش تحلیل محتوای کیفی و کمی انجام گرفته است. جامعه و نمونه پژوهش با هم برابر بوده و شامل کتاب­های درسی فرهنگ و هنر دوره اول متوسطه در سال تحصیلی 97-1396 بوده است. ابتدا مؤلفه­های رویکرد آموزش هنر بر مبنای جامعه به روش تحلیل محتوای کیفی، از طریق کدگذاری و مقوله بندی کتاب­های مورد مطالعه و رفت و برگشت با مبانی نظری پژوهش تدوین گردیده است که موجب استخراج چهار مؤلفه شده است. سپس کتاب­های درسی فرهنگ و هنر دوره اول متوسطه ایران در سال تحصیلی 97 -1396 بر اساس آن مؤلفه­ها به شیوه­ی کمی تحلیل شده است. نتیجه تجزیه و تحلیل داده­ها مبین آن است که از 1523 مورد واحد شمارش، در مجموع 369 مورد فراوانی در رابطه با این رویکرد می­باشد که از این میان بیشترین تأکید بر مؤلفه «توجه به تفاوت­های هنرهای قومی» (67/12 درصد) و پس از آن «معرفی هنر فرهنگ­های بومی/ منطقه­ای» (33/8 درصد) می­باشد. دو مؤلفه دیگر، «دخالت دادن هنرهای بومی/ منطقه­ای به عنوان تجربیات آموزشی» (95/2 درصد) و «استفاده از ظرفیت­های انواع رسانه­های آموزشی هنر مبتنی بر محیط» (26/0 درصد)، جایگاه درخور توجهی در این کتاب­ها نداشتند.
    کلید واژگان
    برنامه ­درسی هنر
    آموزش هنر بر مبنای جامعه
    دوره اول متوسطه

    شماره نشریه
    60
    تاریخ نشر
    2021-05-22
    1400-03-01
    ناشر
    انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه الزهرا
    دانشگاه الزهرا
    دانشگاه بوعلی سینا

    شاپا
    1735-4986
    URI
    http://www.jcsicsa.ir/article_113187.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/838570

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب