• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • علوم و فنون مدیریت اطلاعات
    • دوره 7, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • علوم و فنون مدیریت اطلاعات
    • دوره 7, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه‌های‌ وابسته به نهاد کتابخانه‌های‌ عمومی با استفاده از مدل تحلیل شکاف لایب کوال: مطالعه موردی کتابخانه‌های‌ مناطق سیستانی استان سیستان و بلوچستان

    (ندگان)پدیدآور
    مسرور علی نودهی, مرتضیاسالم نژاد گیلوایی, مونا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    10.37 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: این پژوهش با هدف ارزیابی کیفیت خدمات ارائه شده توسط کتابخانه‌های‌ عمومی مناطق سیستانی استان سیستان و بلوچستان و مشخص کردن اختلاف بین خدمات ارئه شده و خدمات مورد انتظار کاربران انجام شده است. روش‌شناسی: پژوهش حاضر به شیوه کمّی و به روش پیمایشی اجرا شده است. جامعه آماری تحقیق را کاربران کتابخانه‌های‌ عمومی شهرهای زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز تشکیل می‌دهند که 5442 نفر هستند. طبق جدول مورگان، حجم نمونه حداقل 361 نفر تعیین شد. 365 پرسشنامه تهیه و به شیوه نمونه‌گیری طبقه‌ای توزیع گردید که از این میان 362 پرسشنامه قابل استفاده بودند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS و آزمون تی وابسته استفاده شده است. نتایج: در هر سه بُعد خدمات (کتابخانه به عنوان مکان، تأثیر خدمت و کنترل اطلاعات) میانگین خدمات ادراک شده به شکل معناداری بالاتر از حداقل انتظار و در عین حال پایین‌تر از حداکثر انتظارکاربران است. بُعد کتابخانه به عنوان مکان، بالاترین امتیاز، تأثیر خدمت دومین جایگاه و کنترل اطلاعات، پایین‌ترین میانگین را دارند. نتیجه‌گیری: به‌رغم پایین بودن فضای فیزیکی، بیشترین مشکل کاربران مربوط به بُعد کنترل اطلاعات است. بیشترین ضعف و شکاف مربوط به محتوای منابع و شیوه دسترسی به آن‌ها می‌باشد. از این جهت به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین چالش کتابخانه‌های‌ این منطقه، تجهیز و تقویت مدارک و منابع و نیز استفاده از ابزارهای الکترونیک و سازگار با امکانات موجود در جامعه است. همچنین، با توجه به ارتقاء جایگاه کتابخانه‌ها در مراودات و فعالیت‌های اجتماعی، لزوم توجه بیشتر به بهبود وضعیت فیزیکی ساحتمان و تجهیزات کتابخانه احساس می‌شود.
    کلید واژگان
    خدمات کتابخا‌نه‌ای
    کتابخانه‌های‌ عمومی
    سیستان و بلوچستان
    نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور
    مدیریت اطلاعات(کلیات)

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2021-06-22
    1400-04-01
    ناشر
    دانشگاه قم
    سازمان پدید آورنده
    استادیار، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
    استادیار، پژوهشکده گیلان‌شناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

    شاپا
    2476-6658
    2476-6534
    URI
    https://dx.doi.org/10.22091/stim.2020.5880.1429
    http://stim.qom.ac.ir/article_1668.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/834354

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • همخوانی منابع کتابخانه‌های عمومی با نیاز کاربران: مطالعه تطبیقی کتابخانه‌های عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و نهاد کتابخانه‌های عمومی شهر تهران 

      مرادی, محسن؛ مرادی, محسن؛ حاجی زین العابدینی, محسن؛ حاجی زین العابدینی, محسن؛ موسوی چلک, افشین؛ موسوی چلک, افشین؛ آقایی, اعظم؛ آقایی, اعظم (دانشگاه پیام نورPayam Noor University, 2019-12-22)
      هدف: شناسایی وضعیت منابع کتابخانه‌های عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و نهاد کتابخانه‌های عمومی شهر تهران از نظر نوع، موضوع، دسترس پذیری و انطباق با نیاز اعضا است.روش‌شناسی پژوهش: روش پژوهش پیمایشی-تحلیلی است و از ...

    • مطالعه تطبیقی سلامت اجتماعی در بین جوانان کاربر و ناکاربر کتابخانه‌های وابسته به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور (مطالعه موردی: کتابخانه‌های عمومی منطقه5 شهر تهران) 

      آخوندی, لیلا؛ حریری, نجلا؛ رسولی آزاد, محمدرحیم (دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University, 2020-08-22)
      هدف از اجرای این پژوهش، بررسی وضعیت و مقایسه سلامت اجتماعی در بین جوانان کاربر و ناکاربر کتابخانه‌های وابسته به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در منطقه5 شهر تهران بوده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به لحاظ روش اجرا، ...

    • لزوم و اهمیت وجود و اشاعه بیانیه رسالت در وبگاه کتابخانه‌های دانشگاهی: بررسی مقایسه‌ای وبگاه کتابخانه‌های دانشگاهی ایران و کتابخانه‌های دانشگاهی عضو ARL 

      ورع, نرجس؛ خاصه, علی‌اکبر (سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran, 2008-08-22)
      بیانیه‌های رسالت، یکی از رایج‌ترین ابزارهای مدیریتی در کتابخانه‌ها به‌شمار می‌روند. این ابزار، بیان‌کننده اهداف و چشم‌اندازهای کتابخانه هستند و در نتیجه، تأثیری مستقیم بر محتوای وبگاه‌های کتابخانه‌ای می‌گذارند. این مقاله، ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب