تبیین تجربیات عوامل آموزشی و اجرایی مدارس شهر اصفهان در ارتباط با عوامل مرتبط با کارامدی آموزشهای پیشگیری از رفتارها و عوامل خطرزای بیماریهای غیر واگیر: یک مطالعه کیفی
(ندگان)پدیدآور
همدانی, زهرهحقانی, فریباکلیشادی, رویانوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: آموزشهای مدرسهای، تأثیر بسزایی در ارتقای آموزشهای سلامت ایفا میکنند. هدف از انجام پژوهش حاضر، تحلیل عوامل تأثیرگذار بر آموزشهای پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر از نگاه شاغلین در مدارس شهر اصفهان بود.
روشها: این مطالعه با رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوای مرسوم انجام شد. مشارکتکنندگان را 19 نفر از شاغلین مدارس شهر اصفهان در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل دادند که با روش نمونهگیری هدفمند و تنوع حداکثری انتخاب شدند. روش جمعآوری دادهها، مصاحبه نیمه ساختار یافته و روش تحلیل دادهها، تحلیل محتوای استقرایی بود.
یافتهها: کدهای به دست آمده در 8 طبقه اصلی و 23 طبقه فرعی قرار داده شد. طبقات اصلی شامل «تأثیر سیاستگذاریهای کلان سلامت بر کارامدی آموزشها، نظام سلامت استراتژیک، نقش نظام آموزشی در ارتقای سلامت، یادگیری غیر رسمی، نقش مدارس در الگوی تغذیهای سالم و توسعه فعالیت جسمانی، استراتژیهای پیشگیرانه در ارتقای سلامت، سبک زندگی؛ پدیدهای چند عاملی با برهمکنش متقابل و تأثیر استرس و افسردگی بر سلامت» بود.
نتیجهگیری: شناسایی عوامل تأثیرگذار بر آموزشهای مدرسهای و بهروز کردن آنها، عوامل مؤثری در کارامدی برنامههای آموزش پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر میباشد.
کلید واژگان
بیماریهای غیر واگیرسبک زندگی
عوامل خطر
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2021-04-011400-01-12
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی اصفهانسازمان پدید آورنده
واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایراندانشیار، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی و گروه آموزش پزشکی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
استاد، مرکز تحقیقات رشد و نمو کودکان، پژوهشکده پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
شاپا
1735-23632322-5564




