• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت مدرسه
    • دوره 8, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت مدرسه
    • دوره 8, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    طراحی الگوی عوامل محرومیت اجتماعی دانش آموزان مدارس ایران

    (ندگان)پدیدآور
    ژیان باقری, حمیدهخوجیف, محمد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.167 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی-پژوهشی (کیفی)
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از این پژوهش بازشناخت و معرفی تلقی، برداشت و شاخص­های مورد نظر برای تبیین عوامل محرومیت اجتماعی دانش­آموزان مدارس غرب کشور است. این پژوهش از نوع کیفی بوده و از روش گرانددتئوری به عنوان روش پژوهش استفاده شده است. روش گردآوری داده­ها، مطالعۀ مبانی نظری و مصاحبه­های عمیق و باز (16 مصاحبه با 14 نفر) ساختاریافته با صاحب نظران و استادان دانشگاهی(حوزۀ جامعه­شناسی) همچنین برخی مددکاران اجتماعی است. روش نمونه­گیری به صورت گلوله­برفی و تا حد اشباع نظری ادامه یافت. مصاحبه­شوندگان و سپس استادان متخصص، روایی ابزار پژوهش را مورد بررسی قرار دادند و آن را تأیید کردند. پایایی نیز با استفاده از روش مطالعة­ حسا­رسی فرایند نتایج، به دست آمد. از روش مقایسة مداوم در طی سه مرحلۀ کدگذاری باز، محوری و انتخابی برای تحلیل داده­ها استفاده شد. در نهایت 19 مقولة اصلی استخراج شد. از جمله متغیرهای استخراج شده در تبیین نتایج تحقیق، خانواده، عوامل اقتصادی، جنسیت، نداشتن اوقات فراغت، کمبود نیروی انسانی، کمبود امکانات، مسائل حمل و نقل و عوامل مدیریتی است. با توجه به اثرگذاری محرومیت اجتماعی در جامعه­پذیری و هنجارپذیری دانش­آموزان همچنین اهمیت پرورش دانش­آموزان نوجوان در مدرسه نسبت به محیط­های اجتماعی دیگر و سایر گروه­های سنی، پیشنهاد می­شود که مدیران آموزش و پرورش مناطق غرب کشور از راهبردهای به دست آمده در این پژوهش به منظور رفع محرومیت اجتماعی دانش­آموزان استفاده کنند.
    کلید واژگان
    محرومیت اجتماعی
    فقر
    مدرسه
    گراندد تئوری

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2020-09-22
    1399-07-01
    ناشر
    دانشگاه کردستان
    University of Kordestan
    سازمان پدید آورنده
    - دانش‌آموخته دکتری فلسفه اجتماعی، گروه علوم فلسفی، دانشکده فلسفه و سیاست‌شناسی و حقوق، آکادمی علوم جمهوری تاجیکستان، دوشنبه، تاجیکستان.
    - استاد گروه علوم فلسفی، دانشکده فلسفه و سیاست شناسی و حقوق، آکادمی علوم جمهوری تاجیکستان، دوشنبه، تاجیکستان.

    شاپا
    2538-4724
    2538-4732
    URI
    https://jsa.uok.ac.ir/article_61473.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/809264

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب