طراحی الگوی عوامل محرومیت اجتماعی دانش آموزان مدارس ایران
(ندگان)پدیدآور
ژیان باقری, حمیدهخوجیف, محمدنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی (کیفی)
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این پژوهش بازشناخت و معرفی تلقی، برداشت و شاخصهای مورد نظر برای تبیین عوامل محرومیت اجتماعی دانشآموزان مدارس غرب کشور است. این پژوهش از نوع کیفی بوده و از روش گرانددتئوری به عنوان روش پژوهش استفاده شده است. روش گردآوری دادهها، مطالعۀ مبانی نظری و مصاحبههای عمیق و باز (16 مصاحبه با 14 نفر) ساختاریافته با صاحب نظران و استادان دانشگاهی(حوزۀ جامعهشناسی) همچنین برخی مددکاران اجتماعی است. روش نمونهگیری به صورت گلولهبرفی و تا حد اشباع نظری ادامه یافت. مصاحبهشوندگان و سپس استادان متخصص، روایی ابزار پژوهش را مورد بررسی قرار دادند و آن را تأیید کردند. پایایی نیز با استفاده از روش مطالعة حسارسی فرایند نتایج، به دست آمد. از روش مقایسة مداوم در طی سه مرحلۀ کدگذاری باز، محوری و انتخابی برای تحلیل دادهها استفاده شد. در نهایت 19 مقولة اصلی استخراج شد. از جمله متغیرهای استخراج شده در تبیین نتایج تحقیق، خانواده، عوامل اقتصادی، جنسیت، نداشتن اوقات فراغت، کمبود نیروی انسانی، کمبود امکانات، مسائل حمل و نقل و عوامل مدیریتی است. با توجه به اثرگذاری محرومیت اجتماعی در جامعهپذیری و هنجارپذیری دانشآموزان همچنین اهمیت پرورش دانشآموزان نوجوان در مدرسه نسبت به محیطهای اجتماعی دیگر و سایر گروههای سنی، پیشنهاد میشود که مدیران آموزش و پرورش مناطق غرب کشور از راهبردهای به دست آمده در این پژوهش به منظور رفع محرومیت اجتماعی دانشآموزان استفاده کنند.
کلید واژگان
محرومیت اجتماعیفقر
مدرسه
گراندد تئوری
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2020-09-221399-07-01
ناشر
دانشگاه کردستانUniversity of Kordestan
سازمان پدید آورنده
- دانشآموخته دکتری فلسفه اجتماعی، گروه علوم فلسفی، دانشکده فلسفه و سیاستشناسی و حقوق، آکادمی علوم جمهوری تاجیکستان، دوشنبه، تاجیکستان.- استاد گروه علوم فلسفی، دانشکده فلسفه و سیاست شناسی و حقوق، آکادمی علوم جمهوری تاجیکستان، دوشنبه، تاجیکستان.
شاپا
2538-47242538-4732




