اثربخشی مثبت اندیشی بر خود پنداره تحصیلی و اضطراب امتحان دانشآموزان مقطع متوسطه شهر زاهدان
(ندگان)پدیدآور
جناآبادی, حسینسالارپور, مسعود
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این تحقیق با هدف بررسی اثربخشی آموزش مثبتاندیشی بر خودپنداره تحصیلی و اضطراب امتحان دانشآموزان مقطع متوسطه شهر زاهدان انجام گرفت. روش انجام تحقیق نیمه آزمایشی از نوع پیش-آزمون- پسآزمون بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشآموزان مقطع متوسطه مشغول به تحصیل شهر زاهدان در سال 991398 که تعداد ۳۰ نفر بهصورت داوطلبانه و هدفمند انتخاب و سپس بهصورت تصادفی و همتا به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه خودپنداره تحصیلی(یسنچن، 2004) و پرسشنامه اضطراب امتحان(فریدمن و بنداسجاکوب، 1997)میباشد. روایی این تحقیق از نوع محتوایی و پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه خودپنداره تحصیلی 92/0 و پرسشنامه اضطراب امتحان 90/0 برآورد گردید. نتایج نشان داد آموزش مثبتاندیشی بر اضطراب امتحان و مؤلفههای آن در دانشآموزان مقطع متوسطه شهر زاهدان مؤثر است. همچنین آموزش مثبتاندیشی بر خودپنداره تحصیلی و مؤلفههای آن در دانشآموزان مقطع متوسطه شهر زاهدان اثربخش بوده است. نتایج آزمونt تکنمونه نیز بیانگر این بود که میزان اضطراب امتحان و خودپنداره تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه شهر زاهدان در سطح مطلوبی است.
کلید واژگان
"آموزش مثبت اندیشی""اضطراب امتحان"
"خودپنداره تحصیلی"
"دانش آموزان"
" شهر زاهدان"
شماره نشریه
41تاریخ نشر
2021-03-211400-01-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan
سازمان پدید آورنده
استاد گروه روانشناسی دانشگاه سیستان و بلوچستانکارشناس ارشد روانشناسی تربیتی گروه علوم تربیتی دانشگاه سیستان و بلوچستان



