نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنادری, هومنfa_IR
dc.contributor.authorمجابی, علیfa_IR
dc.date.accessioned1400-01-14T23:39:59Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-04-03T23:40:00Z
dc.date.available1400-01-14T23:39:59Zfa_IR
dc.date.available2021-04-03T23:40:00Z
dc.date.issued2021-03-21en_US
dc.date.issued1400-01-01fa_IR
dc.date.submitted2020-04-11en_US
dc.date.submitted1399-01-23fa_IR
dc.identifier.citationنادری, هومن, مجابی, علی. (1400). بررسی ترجمه بینانشانه ای نظام کلام و تصویر در نگاره‌ی «گذر سیاوش بر آتش» عبدالوهاب کاشی. دو فصلنامه روایت شناسی, 5(1), 432-415.fa_IR
dc.identifier.urihttp://portal.iaalc.com/article_128470.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/787725
dc.description.abstractروایت گذر سیاوش از آتش یکی از داستان‌های قدیمی ایرانی است که وارد عالم نقاشی شده و نسخه‌های مصور بسیار زیبایی از آن موجود است. گفتنی است که بیشترین نگاره‌ها در تاریخ نقاشی ایران متعلق به این روایت است. تصویر و کلام همواره در نگارگری ایرانی دو متن مستقل و متفاوت از یکدیگر معرفی شده‌اند؛ اما بینامتنیت این دو متن مستقل و متفاوت را به گفت‌وگویی درونی با یکدیگر می‌کشاند. با بررسی روابط بینانشانه­ای میان تصویر و کلام باوجود دو نظام متفاوت در یک بستر (کلام و تصویر) و همچنین تبدیل نظام نشانه­ای متن ادبی به نظام تصویر از منظر ژرار ژنت که در دستة تراگونگی از مطالعات بیش­متنی قرار می‌گیرد، نوعی ترجمة بینانشانه­ای استخراج می­شود. پژوهش حاضر برآن است با تأکید بر مطالعة بینامتنی، رابطة کلام و تصویر را در نگارة «گذر سیاوش بر آتش» به‌لحاظ تعامل میان متن­ها بررسی کند و سپس به چگونگی ترجمة بینانشانه­ای این نگاره بپردازد تا مشخص نماید نگارگر در ترجمة روایت به نظام نشانه­ای تصویری تا چه حد به همسان‌سازی و مناسب‌سازی و تغییرات برای جابه‌جای بین دو نظام نشانه‌ای متفاوت دست یازیده است. درنهایت با بررسی بینامتنی نظام‌های نشانه‌ای متن‌های مذکور شباهت‌ها و تفاوت‌های داستان سیاوش در شاهنامه و نگارة «گذر سیاوش بر آتش» در شاهنامة طهماسبی آشکار شد. نتایج حاکی از آن است که نگارگر با آگاهی از پیش­متن برای تطابق و مناسب‌سازی در یک فرم هنری جدید به همانندسازی بازتاب جامة سپید سیاوش، هم‌حضوری رابطة آتش، رنگ سیاه اسب سیاوش، حضور سودابه در ایوان  عمارت و تغییر رنگ کلاهخود سیاوش در فرایند برگرفتگی نظام نشانه‌ای کلام در نگاره پرداخته است.fa_IR
dc.format.extent661
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن نقد ادبی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofدو فصلنامه روایت شناسیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Literary Criticismen_US
dc.subjectسیاوشfa_IR
dc.subjectشاهنامة طهماسبیfa_IR
dc.subjectبینانشانه‌ایfa_IR
dc.subjectبینامتنیتfa_IR
dc.titleبررسی ترجمه بینانشانه ای نظام کلام و تصویر در نگاره‌ی «گذر سیاوش بر آتش» عبدالوهاب کاشیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه هنر، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجف‌آباد، نجف‌آباد، ایرانfa_IR
dc.citation.volume5
dc.citation.issue1
dc.citation.spage432
dc.citation.epage415


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد