نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمعین, مرتضی بابکfa_IR
dc.date.accessioned1400-01-14T23:39:52Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-04-03T23:39:54Z
dc.date.available1400-01-14T23:39:52Zfa_IR
dc.date.available2021-04-03T23:39:54Z
dc.date.issued2021-03-21en_US
dc.date.issued1400-01-01fa_IR
dc.date.submitted2020-04-17en_US
dc.date.submitted1399-01-29fa_IR
dc.identifier.citationمعین, مرتضی بابک. (1400). گذر گرماس از منطق «لوگوسانتریسم»، یعنی منطق ِ «مرکزگرایی تقلیلی اقتصادی ِ» حاکم بر نظام روایی کلاسیک، به دورنمای «پدیدارشناختی». دو فصلنامه روایت شناسی, 5(1), 414-391.fa_IR
dc.identifier.urihttp://portal.iaalc.com/article_128469.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/787724
dc.description.abstractدر بحث‌های تخصصی مربوط به نشانه‌شناسی مکتب پاریس، به‌صورت معمول از دو گرماس صحبت می‌شود: گرماسِ یک که بینشی سفت‌وسخت و ساختارگرا دارد و خود را در اثر معناشناسی ساختارگرا آشکار می‌کند و گرماسِ دو که به بینش پدیدارشناسی می‌گراید و کتاب درباب نقصان معنا تجلی این بینش است. اساس اندیشة روایی گرماس بر منطقِ لوگوسانتریسم استوار است که خود مبتنی بر مفهوم اکونومی یا مرکزگرایی است؛ یعنی گردش موضوعات ارزشی در دستان سوژه‌ها در یک نظام بسته. در این نظام بسته، ارتباط هستی‌شناختی سوژه و موضوعات ارزشی درحد تعامل مبتنی بر «مالکیت» تقلیل پیدا می‌کند. به‌تدریج گرماس به سوژه نه صرفاً به‌عنوان «مفهومِ ناب دستور زبانی»، بلکه به‌مثابة سوژه‌ای هستی‌شناختی نظر می‌کند؛ سوژه‌ای که درگیر خود جهان است و با آن به‌جای ارتباطی با فاصله و استعلایی، ارتباطی هم‌عرض برقرار می‌کند. در این مقاله ضمن اثبات این ادعا که اندیشة روایی گرماس بر منطق لوگوسانتریسمِ مبتنی بر اکونومی بنا گذاشته شده، به این مهم پرداخته شده که چگونه گرماس از باور به «ارتباط استعلایی و مالکیتی» سوژة دکارتی با جهان به گرماسی که به ارتباط پدیدارشناختی مبتنی بر «هستی ـ در جهان» سوژه باور دارد، گذر می‌کند.fa_IR
dc.format.extent861
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن نقد ادبی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofدو فصلنامه روایت شناسیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Literary Criticismen_US
dc.subjectلوگوسانتریسمfa_IR
dc.subjectپدیدارشناسیfa_IR
dc.subjectساختارگراییfa_IR
dc.subjectگرماسfa_IR
dc.titleگذر گرماس از منطق «لوگوسانتریسم»، یعنی منطق ِ «مرکزگرایی تقلیلی اقتصادی ِ» حاکم بر نظام روایی کلاسیک، به دورنمای «پدیدارشناختی»fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume5
dc.citation.issue1
dc.citation.spage414
dc.citation.epage391


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد