نقش واسطهای خودشناسی و بهشیاری در رابطه بین نظمجویی هیجانی و تکانشگری در یک واحد نظامی
(ندگان)پدیدآور
صالح میرحسنی, وحیدهرفیعی پور, امینگنجه آبادی, زهرا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: این پژوهش با هدف تعیین نقش واسطهای خودشناسی و بهشیاری در رابطه بین نظمجویی هیجانی و تکانشگری بین نظامیان صورت گرفته است. روش: طرح پژوهش از نوع کاربردی و با روش توصیفی ـ همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه نظامیان مرد یک پادگان نظامی شهر تهران در سال 1398 تشکیل میدهند که حجم جامعه آماری برابر 1500 نفر است. حداقل حجم نمونه 200 نفر میباشد که با روش نمونهگیری تصادفی منظم از پادگان نیروی دریایی تهران انتخاب شدند و از مقیاسهای خودشناسی انسجامی (قربانی و همکاران، 2008) بهشیاری ماس (براون و رایان، 2003)، نظمجویی هیجانی گارنفسکی (گارنفسکی و همکاران، 2001) و تکانشگری بارت (بارت و همکاران، 2004) برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. بهمنظور توصیف و تحلیل دادههای خام و ترسیم ماتریس همبستگی از نرمافزار SPSS استفاده شد و همچنین جهت تعیین تطابق مدل مفروض با دادههای مشاهدهشده و بررسی فرضیه پژوهش از معادلات ساختاری ـ تحلیل مسیر و نرمافزار AMOS استفاده شد. در پژوهش حاضر براساس سطح سنجش متغیرها و فرضیههای موردنظر، در بخش توصیفی از آمارههای توصیفی نظیر میانگین، انحراف معیار و نیز جداول توزیع فراوانی و نمودار استفاده شد و در بخش استنباطی نیز از روش آماری تحلیل مسیر براساس تعداد متغیرها استفاده شد. نتایج: یافتهها نشان دادند در مدل نهایی همه مسیرهای مستقیم در سطح کمتر از 0.01 معنیدار هستند و تعامل خودشناسی با تنظیم هیجانات بیشترین نقش واسطهای را در کاهش تکانشگری دارد.
کلید واژگان
خودشناسیبهشیاری
نظمجویی هیجانی
تکانشگری
نظامیان
شماره نشریه
43تاریخ نشر
2020-10-221399-08-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین(ع)Imam Hussein University
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور پاکدشتاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور پاکدشت
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته روانشناسی دانشگاه پیام نور پاکدشت
شاپا
2588-51622645-517X



