نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسبحانی, محمدتقیfa_IR
dc.contributor.authorرضایی, محمدجعفرfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T19:56:47Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T19:56:47Z
dc.date.available1399-07-08T19:56:47Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T19:56:47Z
dc.date.issued2020-05-21en_US
dc.date.issued1399-03-01fa_IR
dc.date.submitted2020-09-14en_US
dc.date.submitted1399-06-24fa_IR
dc.identifier.citationسبحانی, محمدتقی, رضایی, محمدجعفر. (1399). جریان‌های فکری مدرسه کلامی حله. فصلنامه تحقیقات کلامی, 8(28), 7-30.fa_IR
dc.identifier.issn2345-3788
dc.identifier.issn0000-0000
dc.identifier.urihttp://www.tkalam.ir/article_44801.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/77830
dc.description.abstractحوزه علمیه حله از همان آغازین روزهای بنای این شهر در قرن ششم به دست مزیدیان شیعه‌مذهب، با حضور جمعی از عالمان سرشناس امامیه شکل گرفت. هر چند دل‌‌مشغولی عالمان این حوزه در سال‌های نخست بیشتر دانش‌های مرتبط با فقه بود، ولی کمی بعد بنا به ضرورت‌هایی، علم کلام نیز در این شهر رونق گرفت؛ هر چند در ابتدا کلام حله به تبع متکلمان مدرسه ری، متأثر از معتزله متأخر بوده است، ولی پس از ظهور خواجه طوسی و ابن‌‌میثم بحرانی، ادبیات کلامی به کلی تحت تأثیر فلسفه مشاء قرار گرفت. اگر چه این جریان جدید در مسائل اصلی کلام همچنان منتقد اندیشه‌های فلسفی بود، ولی در روش‌شناسی و ادبیات کلامی تا حدّ زیادی تحت تأثیر فلسفه قرار گرفت. در کنار جریان کلامی باید به جریان کلامی حدیثی که مهم‌ترین نماینده آن در حله سید بن طاووس است اشاره کنیم. در حقیقت این جریان که امتداد مدرسه کلامی حدیثی قم بود، در روش‌شناسی و همچنین برخی از مسائل مهم اعتقادی، منتقد متکلمان بود. در مدرسه حله نباید از گرایش‌های عرفانی نیز غفلت کرد. این گرایش‌ها به آرامی کل تفکر امامیه و حتی متکلمان و فلاسفه را نیز تحت تأثیر خود قرار داد. علی‌رغم آن‌‌که برخی از عالمان حله همچنان با تفکرات عرفانی و صوفیانه برخوردی انتقادآمیز داشتند، ولی برخی از عالمان این مدرسه مانند خواجه طوسی و ابن‌‌میثم بحرانی تحت تأثیر این جریان قرار داشتند. آنان در عین حال که در کتاب‌های عقلی خود بر مبنای عقلی و کلامی بحث می‌کردند، ولی معتقد بودند که سنخ برتری از معرفت نیز وجود دارد که همان معرفت عرفانی است.fa_IR
dc.format.extent486
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن کلام اسلامی حوزه علمیهfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه تحقیقات کلامیfa_IR
dc.subjectحلهfa_IR
dc.subjectمدرسه کلامی حلهfa_IR
dc.subjectتاریخ کلام امامیهfa_IR
dc.subjectجریان‌‌های فکری امامیهfa_IR
dc.titleجریان‌های فکری مدرسه کلامی حلهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و عضو پیوسته انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قمfa_IR
dc.contributor.departmentپژوهشگر پژوهشکده کلام اهل بیت ع پژوهشگاه قرآن و حدیث و عضو پیوسته انجمن کلام اسلامی حوزهfa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue28
dc.citation.spage7
dc.citation.epage30


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد