تحلیل و ارزیابی وضعیت رشته علوم سیاسی در ایران: سنجش نگرش استادان علوم سیاسی دانشگاه تهران
(ندگان)پدیدآور
نظری, علی اشرفنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
درک وضعیت رشته علوم سیاسی و ارزیابی نقاط قوت و ضعف آن یکی از دغدغههای اصلی پژوهشگران و استادان علوم سیاسی در یک دهة اخیر بوده است. ضرورت بحث در این زمینه این مسئله باز میگردد که تاکنون پژوهشی میدانی برای درک نظر استادان علوم سیاسی دانشگاه تهران – به عنوان یکی از بازیگران اصلی رشته علوم سیاسی- و تحلیل دیدگاههای آنان دربارة وضعیت کنونی و آیندة احتمالی رشته علوم سیاسی در ایران انجام نشده است. بنابراین، پرسش اصلی این است که وضعیت و جایگاه رشتة علوم سیاسی را در حال حاضر و آینده چگونه ارزیابی میکنید؟ محور اصلی بحث در مقاله حاضر، سنجش نگرش استادان علوم سیاسی دانشگاه تهران در رابطه با وضعیت آموزشی و پژوهشی رشته علوم سیاسی است. به منظور سنجش وضعیت موجود، متغیرهایی در رابطه آموزش، پژوهش، میزان علاقمندی به رشته، میزان رضایت از رشته، میزان تمایل به انجام کارهای پژوهشی و فعالیتهای گروهی انتخاب شده که بیانگر نگرش استادان در این زمینه باشد. جامعة آماری نیز شامل کلیة استادان گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران در سال تحصیلی 1396-1397 است که تعداد آنها 29 نفر بوده است. هدف اصلی نوشتار حاضر، توصیف و تحلیل نقاط قوت و ضعف رشتة علوم سیاسی برای ارتقای جایگاه آن در ساختار دانشگاهی کشور است. * این مقاله مستخرج از طرح وضعیت علم سیاست در ایران؛ آسیب ها و راهکارها بوده که با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور (INSF) انجام شده است.
کلید واژگان
عقلانیت ارتباطیزنجیره علمی
نظام آموزشی
علوم سیاسی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01




