بررسی مولفههای موثر بر مصرف ماهی تازه در ایران
(ندگان)پدیدآور
ضیایی, سامانثمرههاشمی, خدیجهثمرههاشمی, سیدامجدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تحقیق حاضر عوامل موثر بر مصرف ماهی تازه در ایران را بررسی نموده است. اطلاعات مورد استفاده، شامل دادههای هزینه و درآمد 38252 خانوار شهری و روستایی میباشد که در سال 1394 توسط مرکز آمار ایران جمعآوری شده است. با توجه به ماهیت دادهها، ابتدا از بین مدلهای توبیت، هکمن و دابل هاردل براساس آزمونهای نسبت راستنمایی و وونگ همچنین علامت ضرایب و معناداری آنها، مدل دابل هاردل به عنوان مدل مناسب انتخاب گردید. نتایج نشان داد متغیرهای سن و تحصیلات سرپرست، وضعیت درآمدی و جنسیت سرپرست، منطقه زندگی و نزدیکی به دریا تاثیر مثبت و معناداری در مشارکت (تصمیم به مصرف ماهی تازه) دارد و سن سرپرست، تحصیلات سرپرست و همسر، بعد خانوار، درآمد ماهانه خانوار و شاخص قیمت گوشت قرمز و مرغ تاثیر مثبت و قیمت ماهی تاثیر منفی و معناداری بر میزان مصرف ماهی دارد. از اینرو افزایش آگاهی و گسترش مراکز دسترسی میتواند در افزایش مصرف موثر باشد.
کلید واژگان
ماهی تازهمدل دابل هاردل
مصرف
ایران
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشورAgricultural Research,Education and Extension Organization
شاپا
1026-13542322-5998




