الگوی فرآیندی توسعۀ مهارتهای رهبران آموزشی: پژوهشی کیفی
(ندگان)پدیدآور
رنجبر, حامدرنجبر, حامدسلیمانی, نادرسلیمانی, نادرشفیع زاده, حمیدشفیع زاده, حمیدنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی (کیفی)
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش به منظور ارائه الگوی فرآیندی توسعه مهارتهای رهبران آموزشی و با روشی کیفی انجام شد. هدف پژوهش، توسعه ای – کاربردی و رویکرد مورد استفاده در آن، نظریه داده بنیاد بود. جامعه آماری پژوهش شامل 4 خوشۀ اساتید و صاحبنظران متخصّص و دارای دستاورد علمی در حوزۀ رهبری و مدیریت آموزشی در داخل و خارج از کشور، مدیران حوزۀ وزارتی وزارت آموزش و پرورش، مدیران ستادی و اجرایی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان و شهر گرمسار و همچنین مدیران با سابقۀ حداقل 12 سال به بالا در مدیریت مدارس مقطع متوسطه سطح شهر گرمسار در سال تحصیلی 98-97 است. حجم نمونه با اشباع نظری 30 نفر بود. برای انتخاب نمونه، از روش نمونه گیری گلوله برفی استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه بود که روایی آن از طریق روش «مثلث سازی» به تائید رسید و پایایی آن از طریق ضریب کاپای کوهن و ضریب آلفای کریپندورف در حد توافق به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از کدگذاری باز، محوری و گزینشی به واسطه نرم افزار Maxqda نسخه 2018 استفاده شد. نتایج به دست آمده، الگوی فرآیندی توسعه مهارتهای رهبران آموزشی را در قالب عوامل علّی، شرایط زمینه ای، پدیدۀ محوری، شرایط واسطهای، راهبردها و پیامدها به تصویر کشید.
کلید واژگان
رهبریمهارتهای رهبران آموزشی
مدارس سرآمد
توسعه
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2020-09-221399-07-01
ناشر
دانشگاه کردستانUniversity of Kordestan
سازمان پدید آورنده
دانش آموخته دکتری تخصصی مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرمسار، سمنان، ایراندانش آموخته دکتری تخصصی مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرمسار، سمنان، ایران
دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرمسار، سمنان، ایران.
دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرمسار، سمنان، ایران.
دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرمسار، سمنان، ایران.
دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرمسار، سمنان، ایران.
شاپا
2538-47242538-4732




