• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • Agricultural Economics
    • دوره 12, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • Agricultural Economics
    • دوره 12, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل سرایت نوسان و انتقال قیمت در بازار برنج ایرانی(مطالعه موردی: رقم کامفیروزی)

    (ندگان)پدیدآور
    علی‌پور, علیرضاموسوی, سید حبیب‌اللهرحمانی, رهام
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    796.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    چکیده قیمت مبادله برنج به‌عنوان یک مؤلفه اصلی، پل ارتباطی میان بخش‌های مختلف بازار این محصول است که عامل اصلی در تعیین سطح درآمد کشاورزان، مبادله‌کنندگان و عرضه‌کنندگان نهایی آن به شمار می‌آید. بنابراین، تحلیل و بررسی تأثیر متقابل قیمت‌ها بر یکدیگر در سطوح مختلف بازار برنج دارای اهمیت است. در این بررسی، با استفاده از آمار دورۀ (سری) زمانی ماهیانه قیمت‌ها در سطوح مختلف بازار برنج کامفیروزی در بازه زمانی فروردین 1376 تا اسفند 1394 و با به‌کارگیری مدل‌های واریانس ناهمسانی شرطی چندمتغیره و تصحیح خطای برداری به‌صورت موردی به تحلیل و ارزیابی سرایت نوسان و انتقال قیمت در بازار برنج ایرانی پرداخته شد. نتایج نشان داد، به‌صورت کلی، در کوتاه‌مدت انتقال قیمت مثبت از سطوح پایین‌تر بازار برنج کامفیروزی به سطوح بالاتر آن رخ نمی‌دهد و به‌صورت ویژه تولیدکنندگان این محصول توان کافی برای اثرگذاری مثبت بر قیمت برنج کامفیروزی در بازار برنج کشور نداشته‌اند. افزون‌براین، نتایج نشان داد، یک ارتباط مستقیم میان نبود زمینه انتقال قیمت و نیز نبود زمینه افزایش نوسان درآمد در سطوح مختلف بازار برنج کامفیروزی وجود دارد. در نهایت، به‌منظور حمایت از تولیدکنندگان برنج کامفیروزی پیشنهاد شد که سیاست‌های تنظیم بازار دولت بر حمایت از قیمت عمده‌فروشی این محصول و تعدیل مناسب عرضه و تقاضای بازار متمرکز شود. طبقه‌بندی : L11, C22
    کلید واژگان
    برنج کامفیروزی
    انتقال قیمت
    سرایت نوسان قیمت
    مدل واریانس ناهمسانی شرطی چندمتغیره
    بازاریابی و تجارت محصولات کشاورزی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2018-08-23
    1397-06-01
    ناشر
    انجمن اقتصاد کشاورزی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری اقتصاد کشاورزی / دانشگاه تربیت مدرس
    استادیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس
    عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس

    شاپا
    2008-5524
    2645-3274
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/iaes.2018.32531
    http://www.iranianjae.ir/article_32531.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/76915

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب