• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • Agricultural Economics
    • دوره 10, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • Agricultural Economics
    • دوره 10, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    امکان‌سنجی تشکیل بازار نوین ساحلی انواع ماهیان استخوانی در استان مازندران

    (ندگان)پدیدآور
    رفیعی, حامدیزدانی, سعید
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    734.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سنتی بودن بازارهای ماهیان استخوانی، سهم پایین صیادان از فروش صید و در مقابل، وضع نامناسب بازار ماهیان و قیمت بالای ماهی در این بازارها، از مشکلات عمده بازار ماهیان در استان مازندران می‌باشد. در این بازار نارضایتی مصرف‌کننده و صیاد به طور همزمان، مشکل چالش‌برانگیزی را پیش‌روی سیاست‌گذاران قرار داده است. توجه به علائق مصرف‌کننده و حذف حلقه‌های زائد، یکی از مهمترین فاکتورهای کارایی بازار و بهبود سهم تولیدکننده (صیاد) خواهد بود. طراحی بازارهای ساحلی و فروش ماهیان صید شده در این بازار، علاوه بر تأمین ماهی تازه و سالم‌تر برای مصرف‌کننده، رضایت بیشتر آن را به جهت جذابیت اینگونه بازارهای کنار دریا ایجاد خواهد کرد. براین اساس، این مطالعه به امکان‌سنجی تشکیل بازار ساحلی انواع ماهیان استخوانی در استان مازندران در سال 1391 می‌پردازد. برای این منظور تعداد 684 پرسشنامه به روش نمونه گیری خوشه‌ای دو مرحله‌ای بین نواحی ساحلی و غیر ساحلی استان جمع‌اوری گردید. نتایج این مطالعه براساس تحلیل الگوی لوجیت نشان داد که در بازار ساحلی ماهی سفید، کفال و کپور، در بهترین حالت مصرف‌کننده حاضر به پرداخت به ترتیب 418/16، 657/14 و 197/13 درصد بیشتر از میانگین قیمت‌ها خواهند بود. همچنین در بدترین سناریو نیز مصرف‌کنندگان حاضر به پرداخت به ترتیب 634/7، 280/6 و 243/5 درصد می‌باشند. در بازار غیر ساحلی نیز نتایج نشان داد که در بهترین سناریو، مصرف‌کنندگان برای تشکیل بازار ساحلی حاضر به پرداخت 302/14، 590/12 و 185/11 درصد و در بدترین سناریو حاضر به پرداخت به ترتیب 243/5، 021/6 و 995/3 درصد بیشتر از میانگین قیمت‌ها خواهند بود. لذا براین اساس تشکیل بازار ساحلی باتوجه به کاهش هزینه‌های انتقال به بازارهای عمده و خرده‌فروشی و در راستای افزایش سهم صیادان از بازار ضروری خواهد بود.
    کلید واژگان
    کلمات کلیدی: بازار ساحلی
    تمایل پرداخت
    ماهیان استخوانی
    استان مازندران
    بازاریابی و تجارت محصولات کشاورزی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2017-02-19
    1395-12-01
    ناشر
    انجمن اقتصاد کشاورزی ایران
    سازمان پدید آورنده
    استادیار اقتصاد کشاورزی دانشگاه تهران
    هیات علمی دانشگاه تهران

    شاپا
    2008-5524
    2645-3274
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/iaes.2017.23472
    http://www.iranianjae.ir/article_23472.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/76862

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب