بررسی عاملهای موثر بر بازارپسندی گیاهان دارویی (مطالعه موردی نعناء)
(ندگان)پدیدآور
حیدرزاده ریزی, سمانهمحمدی, حسینشاهنوشی, ناصرکرباسی, علیرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از محصولات کشاورزی که میتواند اهمیت زیادی در بخش کشاورزی و اقتصاد کشور به ویژه افزایش درآمدهای حاصل از صادرات غیر نفتی داشته باشد، گیاهان دارویی است. در این زمینه تحقیقات بازاریابی مناسب میتواند زمینه لازم برای افزایش ارزش افزوده و تولید بیشتر این فرآوردهها را میسر نماید. یکی از گیاهان دارویی که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد نعناء است که به شکل های مختلفی تولید و مصرف می شود. هدف این پژوهش بررسی عوامل موثر بر بازارپسندی نعناء با تاکید بر تنوع در شکل فرآورده های این گیاه است. در انجام محاسبات از نرم افزار Stata12 بهره گرفته شده است و پژوهش در سال 1393 با استفاده از اطلاعات مصرف کنندگان فراورده های این گیاه دارویی در مشهد انجام شده است. پس از برآورد مدل با استفاده از رگرسیون لاجیت چندگانه نتایج نشان داد که متغیرهای تجربه مصرف خانوادگی، داشتن بیماری خاص، اولویت مصرف به جهت استفاده دارویی، نام تجاری، خواص و میزان اثر بخشی، سن، کیفیت و مشاوره اثر معناداری بر انتخاب شکل های مختلف مصرف دارند. بنابراین پیشنهاد می-گردد با ایجاد و گسترش نامهای تجاری معتبر و بهبود کیفیت و همین طور ارائه مشاوره، زمینه استفاده از شکل های مختلف و افزایش مصرف فراهم گردد.
کلید واژگان
بازاریابیتنوع
شکل مصرف
لاجیت چندگانه
نعناء
بازاریابی و تجارت محصولات کشاورزی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2015-10-231394-08-01
ناشر
انجمن اقتصاد کشاورزی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهدعضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
شاپا
2008-55242645-3274




