• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات پیش دبستان و دبستان
    • دوره 3, شماره 10
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات پیش دبستان و دبستان
    • دوره 3, شماره 10
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر کانون توجه درونی-بیرونی بر مهارت دست‌خط‌نویسی دانش‌آموزان ابتدایی

    (ندگان)پدیدآور
    سلمان, زهراسلمان, زهراصیدی, ناهیدصیدی, ناهیدپورآقایی اردکانی, زهراپورآقایی اردکانی, زهرا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    578.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    نوع کانون توجه، بر نتیجه و کارایی مهارت­های حرکتی مؤثر است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر کانون توجه درونی-بیرونی بر مهارت دست خط‌نویسی دانش آموزان ابتدایی انجام شد. در این پژوهش نیمه آزمایشی، 60 نفر از دانش­آموزان دختر (با میانگین سنی 21/0±12/8 سال) یکی از دبستان­های شهر تهران شرکت داشته­اند که به‌صورت تصادفی ساده، جهت شرکت در آزمون به 3 گروه کانون توجه بیرونی، توجه درونی و کنترل تقسیم شدند. ابزارهای مورد استفاده در این آزمون عبارت بودند از: آزمون یکپارچگی بینایی- حرکتی بیری (VMI) برای ارزیابی مؤلفه‌های مهارت حرکتی ظریف منتخب، آزمون پوردو پیگ بورد برای اندازه­گیری مهارت دستی و هماهنگی چشم و دست، چک لیست و دستگاه زمان­سنج برای ثبت زمان صرف­شده برای نوشتن نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره، نشان داد که روند اجرای مهارت حرکتی ظریف (دست خط‌نویسی) در هیچ­یک از گروه­های توجه بیرونی، درونی نسبت به گروه کنترل معنادار نبوده است این پژوهش نشان می‌دهد که برنامه‌های آموزشی مبتنی بر توجه درونی –بیرونی برتر خاصی ندارد و معلم می‌تواند به تصمیم خود از هردو برنامه آموزشی استفاده کند.
    کلید واژگان
    کانون توجه درونی
    کانون توجه بیرونی
    عملکرد حرکتی ظریف
    دست خط‌نویسی
    دانش آموزان ابتدایی

    شماره نشریه
    10
    تاریخ نشر
    2021-02-19
    1399-12-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبائی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    عضو هیأت علمی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی
    عضو هیأت علمی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی
    -
    -
    عضو هیأت علمی گروه رفتار حرکتی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی تهران
    عضو هیأت علمی گروه رفتار حرکتی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی تهران

    شاپا
    2538-2349
    2476-6569
    URI
    https://dx.doi.org/10.22054/soece.2021.48560.1239
    https://soece.atu.ac.ir/article_12347.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/767903

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب