• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • Agricultural Economics
    • دوره 3, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • Agricultural Economics
    • دوره 3, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی کارایی بازار و سودآوری تجارت در بازار داخلی پسته‌ی ایران

    (ندگان)پدیدآور
    عبدالهی عزت آبادی, محمد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    381.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقایسه‌ی قیمت‌های دریافتی تولیدکننده و پرداختی مصرف‌کننده چنین نتیجه‌گیری می‌شود که سهم عمده‌ای از سود حاصل از تولید و صدور پسته‌ی ایران نصیب تاجرهای پسته می‌شود. به سخن دیگر تولید‌کننده به‌عنوان عنصر اصلی، کم‌ترین بهره را از تولید پسته در ایران به‌دست می‌آورد. در مطالعه‌ی کنونی تلاش شده است که این دیدگاه در خصوص بازار پسته مورد آزمون قرار گیرد. برای این منظور، با استفاده از یک نمونه شامل 302 نفر از کشاوزران و یک نمونه شامل 227 نفر از تاجرهای پسته‌ی استان‌های کرمان و فارس که در سال‌های 1385 و 1386 مورد مصاحبه قرار گرفته‌اند، مسیرهای بازاریابی محصول پسته بررسی شد. برای‌ تعیین‌ و تجزیه‌ و تحلیل‌ حاشیه‌ی‌ بازار از روش‌ پیش‌نهادی‌ چارلز و گری‌ استفاده شد و هم‌چنین‌ کارایی‌ بازار به‌ روش‌ پیش‌نهاد شده‌ به‌وسیله‌ی شفرد  تعیین‌ شد. نتایج نشان داد که مشکلات فنی و مالی، نیاز به تامین نقدینگی و جو بی‌اعتمادی باعث شده است تا عرضه‌ی محصول بعد از فصل برداشت بسیار بالا و به‌صورت نقدی یا دوره‌های کوتاه‌مدت باشد. همین عوامل باعث شده است تا برخلاف سود بالاتر، کشاورزان ارتباط مستقیم با صادرکنندگان را رها کرده و محصول خود را به واسطه‌ها و دلال‌های محلی بفروشند. مقایسه‌ی تفاوت قیمت پسته در مراحل مختلف با هزینه‌های بازاریابی نشان می‌دهد که به‌طور کلی تجارت پسته فعالیتی سودآور است و در بخش صادرات، رانت اقتصادی بالایی نیز ایجاد می‌شود. این مساله باعث شده است تا کارایی بازار پسته در کل پایین باشد. بررسی بیش‌تر نشان داد که رانت ایجاد شده ناشی از تجارت نبوده بلکه حاصل منابع مالی است و به صاحبان این منابع برمی‌گردد. در پایان پیش‌نهاد شد با ایجاد ترمینال‌های ضبط و فرآوری پسته و هم‌چنین انبارهای عمومی برای ذخیره، اصلاح بازار مالی و تامین نقدینگی، ایجاد جو اعتماد در بازار پسته، آسان و روان کردن فرآیند صادرات محصول و برگشت پول و جدا کردن بحث تجارت و منابع مالی، برای افزایش کارایی بازار پسته تلاش شود.
    کلید واژگان
    کارایی بازار
    سودآوری تاجرها
    پسته
    بازار مالی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2009-05-22
    1388-03-01
    ناشر
    انجمن اقتصاد کشاورزی ایران
    سازمان پدید آورنده
    استادیار موسسه تحقیقات پسته کشور

    شاپا
    2008-5524
    2645-3274
    URI
    http://www.iranianjae.ir/article_9953.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/76764

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب