• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • Agricultural Economics
    • دوره 5, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • Agricultural Economics
    • دوره 5, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی حاشیه‌ی بازاریابی ماهیان پرورشی مزارع گرم آبی استان مازندران

    (ندگان)پدیدآور
    محمدرضایی, رسولحقیقت, جعفرقهرمان‌زاده, محمدعطایی سلوط, کمال
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    264.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پرورش آب‌زیان از ‏جمله فعالیت‌های تولیدی است که می‌تواند نقش عمده‌یی در افزایش تولید و مصرف ماهی داشته باشد. اهمیت بازاریابی در بخش پرورش آب‌زیان از آن جهت ‏است که تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان آب‌زیان حق انتخاب کافی داشته باشند. در این تحقیق وضعیت بازاریابی ماهیان ‏پرورشی گرم‌آبی در استان مازندران بررسی و حاشیه‌های بازاریابی و عوامل موثر بر آن تعیین شده است. نتایج نشان داد که حاشیه‌ی مطلق بازاریابی ‏برای ماهیان کپور، فیتوفاگ، آمور و بیگ‌هد به ترتیب 10199، 6078، 12371 و 4387 ریال برای هر کیلوگرم است و در ‏تمامی گونه‌های مورد بررسی حاشیه‌ی خرده‌فروشی از حاشیه‌ی عمده‌فروشی بیش‌تر است. ضریب هزینه‌ی بازاریابی برای ماهیان ‏کپور، فیتوفاگ، آمور و بیگ‌هد به ترتیب 79/7، 81/5، 87/12 و 75/11% است. میانگین ناکارآیی کل بازاریابی برای ماهیان کپور، فیتوفاگ، آمور و بیگ‌هد به ترتیب 34/31، 62/46، 2/25 و 55/62 ‏درصد است. برآورد تابع حاشیه بازاریابی برای ماهیان گرم‌آبی نشان‌دهنده‌ی میزان اثرگذاری ‏بالا و مستقیم دو متغیر قیمت خرده‌فروشی و ارزش کالای ارایه‌شده برای فروش است و متغیرهای قیمت عمده‌فروشی، ‏هزینه‌های بازاریابی و میزان تولید کل واحد تولیدی نیز بر حاشیه‌ی بازاریابی به طور مستقیم تأثیرگذار است. با توجه به این که ماهیت تعیین قیمت در بازارهای ماهی‌فروشی به میزان عرضه و تقاضا در زمان حراج بر می‌گردد، ‏پیش‌نهاد می‌شود تا سیاست‌هایی که بر کنترل عرضه و تقاضا تاثیرگذار است اتخاذ گردد.‏
    کلید واژگان
    بازاریابی
    مزارع پرورشی ماهیان گرم آبی
    استان مازندران

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2011-05-22
    1390-03-01
    ناشر
    انجمن اقتصاد کشاورزی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار اقتصاد کشاورزی دانشگاه تبریز
    دانشیار اقتصاد کشاورزی دانشگاه تبریز
    استادیار اقتصاد کشاورزی دانشگاه تبریز
    کارشناس ارشد اقتصاد کشاورزی دانشگاه تبریز

    شاپا
    2008-5524
    2645-3274
    URI
    http://www.iranianjae.ir/article_9639.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/76671

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب