بررسی حاشیهی بازاریابی ماهیان پرورشی مزارع گرم آبی استان مازندران
(ندگان)پدیدآور
محمدرضایی, رسولحقیقت, جعفرقهرمانزاده, محمدعطایی سلوط, کمالنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پرورش آبزیان از جمله فعالیتهای تولیدی است که میتواند نقش عمدهیی در افزایش تولید و مصرف ماهی داشته باشد. اهمیت بازاریابی در بخش پرورش آبزیان از آن جهت است که تولیدکنندگان و مصرفکنندگان آبزیان حق انتخاب کافی داشته باشند. در این تحقیق وضعیت بازاریابی ماهیان پرورشی گرمآبی در استان مازندران بررسی و حاشیههای بازاریابی و عوامل موثر بر آن تعیین شده است. نتایج نشان داد که حاشیهی مطلق بازاریابی برای ماهیان کپور، فیتوفاگ، آمور و بیگهد به ترتیب 10199، 6078، 12371 و 4387 ریال برای هر کیلوگرم است و در تمامی گونههای مورد بررسی حاشیهی خردهفروشی از حاشیهی عمدهفروشی بیشتر است. ضریب هزینهی بازاریابی برای ماهیان کپور، فیتوفاگ، آمور و بیگهد به ترتیب 79/7، 81/5، 87/12 و 75/11% است. میانگین ناکارآیی کل بازاریابی برای ماهیان کپور، فیتوفاگ، آمور و بیگهد به ترتیب 34/31، 62/46، 2/25 و 55/62 درصد است. برآورد تابع حاشیه بازاریابی برای ماهیان گرمآبی نشاندهندهی میزان اثرگذاری بالا و مستقیم دو متغیر قیمت خردهفروشی و ارزش کالای ارایهشده برای فروش است و متغیرهای قیمت عمدهفروشی، هزینههای بازاریابی و میزان تولید کل واحد تولیدی نیز بر حاشیهی بازاریابی به طور مستقیم تأثیرگذار است. با توجه به این که ماهیت تعیین قیمت در بازارهای ماهیفروشی به میزان عرضه و تقاضا در زمان حراج بر میگردد، پیشنهاد میشود تا سیاستهایی که بر کنترل عرضه و تقاضا تاثیرگذار است اتخاذ گردد.
کلید واژگان
بازاریابیمزارع پرورشی ماهیان گرم آبی
استان مازندران
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2011-05-221390-03-01
ناشر
انجمن اقتصاد کشاورزی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشیار اقتصاد کشاورزی دانشگاه تبریزدانشیار اقتصاد کشاورزی دانشگاه تبریز
استادیار اقتصاد کشاورزی دانشگاه تبریز
کارشناس ارشد اقتصاد کشاورزی دانشگاه تبریز
شاپا
2008-55242645-3274




