پیشبینی اهمالکاری تحصیلی دانشجویان براساس باورهای فراشناختی درباره اهمالکاری با نقش واسطهای اضطراب امتحان: مدل معادلات ساخناری
(ندگان)پدیدآور
کرامتی, هادیکرامتی, هادیهاشمی پور, حمیدهاشمی پور, حمیدعربزاده, مهدیعربزاده, مهدیکاووسیان, جوادکاووسیان, جواد
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر پیشبینی اهمالکاری تحصیلی دانشجویان براساس باورهای فراشناختی درباره اهمالکاری با نقش واسطهای اضطراب امتحان بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران در سال تحصیلی 99-98 بود که از بین آنها 320 نفر (206 زن و 114 مرد) با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از مقیاس اهمالکاری دانشجویان، پرسشنامه اضطراب امتحان اسپیلبرگر و پرسشنامه باورهای فراشناختی درباره اهمالکاری استفاده شد. دادهها با روش مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شد. یافتهها نشان داد که مدل مفهومی پیشنهادی، برازندگی مطلوبی با دادهها دارد. متغیرهای اضطراب امتحان و باورهای فراشناختی درباره اهمالکاری به ترتیب بیشترین سهم را در تبیین واریانس اهمالکاری تحصیلی داشتند و در مجموع 28 درصد واریانس آن را تبیین میکنند. باورهای فراشناختی منفی درباره اهمالکاری تنها به صورت غیرمستقیم و از طریق اضطراب امتحان بر اهمالکاری تحصیلی اثر داشت و میانجیگری کامل مورد تایید واقع شد. با توجه به نتایج به دست آمده میتوان نتیجه گرفت که باورهای منفی در مورد اهمالکاری، دانشجویان را مستعد اضطراب امتحان و اهمالکاری تحصیلی میکند. از این رو تعدیل این باورها میتواند به عنوان برنامهای برای کاهش اضطراب امتحان و اهمالکاری تحصیلی در نظر گرفته شود.
کلید واژگان
اهمالکاری تحصیلیاضطراب امتحان
باورهای فراشناختی
تخصصي
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2021-02-011399-11-13
ناشر
دانشگاه خوارزمیسازمان پدید آورنده
دانشگاه خوارزمیدانشگاه خوارزمی
دانشگاه خوارزمی
دانشگاه خوارزمی
دانشگاه خوارزمی
دانشگاه خوارزمی
دانشگاه خوارزمی
دانشگاه خوارزمی



