دوره 2, شماره 1

 

ارسال های اخیر

  • مرگ یا جاودانگی تحلیلی روانکاوانه از غزلیات ویلیام شکسپیر 

    احمدزاده, شیده؛ احمدزاده, شیده (دانشگاه شهید بهشتی, 2010-02-20)
    غزلیات شکسپیر از برجسته‌ترین غزلیات دوره رنسانس محسوب می‌شوند. در این اشعار شکسپیر نه تنها فرم ظاهری غزل را با ترکیبی متفاوت از نوع ایتالیایی آن تغییر می‌دهد که با نگاهی متفاوت از هم‌عصران خود به هویت عشق می‌پردازد. شکسپیر ...

  • مبانی تئاتر ارسطوئی با استناد به نمایشنامۀ «ادیپ شهریار» اثر سوفکلس 

    استارمی, ابراهیم؛ استارمی, ابراهیم (دانشگاه شهید بهشتی, 2010-02-20)
    ادبیات نمایشی که ریشۀ آن به پنج قرن قبل از میلاد مسیح بر می‏گردد، در کنار ادبیات روایی و غنایی یکی از شاخه‏های اصلی ادبیات محسوب می‏شود که از زمان ارسطو، فیلسوف بزرگ یونان، تا قرن هیجدهم میلادی به دو ژانر اصلی تراژدی و ...

  • بررسی سیر تحول زبانشناسی مقابله‌ای 

    البرزی, پرویز؛ البرزی, پرویز؛ رئیسی, رعنا؛ رئیسی, رعنا (دانشگاه شهید بهشتی, 2010-02-20)
    در این مقاله به بررسی سیر تحول تاریخی زبانشناسی مقابله‌ای و اهداف و وظایف آن از آغاز تاکنون پرداخته شده است. بررسی مقابله‌ای زبان، پیشینه‌ای بس طولانی دارد، زیرا هرگاه زبانها در تقابل با هم قرار می‌گیرند، با یکدیگر مقایسه ...

  • بررسی نقشمایه‌ نامه در نمایشنامه‌ هملت 

    اولیایی‌نیا, هلن؛ اولیایی‌نیا, هلن (دانشگاه شهید بهشتی, 2010-02-20)
    در نمایشنامه‌های شکسپیر نامه نقشی اساسی پیدا می کند و وسیله‌ای می‌شود جهت نمایش ویژگی‌های شخصیتی شخصیت‌های اثر و همچنین افشا و بسط مضامین اصلی نمایشنامه: آنچه نامه‌ها درمورد نویسنده نامه و درباره خوانندگان نامه از طریق ...

  • فضا و کارکرد تخیل در اثر ژان ژیونو : شاه سرگرمی ندارد 

    کریمیان, فرزانه؛ کریمیان, فرزانه (دانشگاه شهید بهشتی, 2010-02-20)
    آثار ژان ژیونو را می‌توان از منشور دوگانه‌ی روانشناسی و رویکرد انتقادی مربوط به تخیل گذراند و با توجه به تأثیر گاستون باشلار و ژیلبر دوران مطالعه کرد. ژیونو از جنگ جهانی اول که در آن شرکت جست جراحت‌های روحی قابل توجهی ...

  • بررسی کتابهای درسی سال تحصیلی 88 – 87 دورۀ ابتدایی از نظر میزان هماهنگی در استفاده از آوای میانجی /j/ به شکل حرف «ی» یا همزه «ء» 

    هاشمی, سید حمید؛ هاشمی, سید حمید (دانشگاه شهید بهشتی, 2010-02-20)
    در این کار پژوهشی تمام کتابهای درسی سال تحصیلی 88 – 1387 دورۀ ابتدایی کلمه به کلمه بررسی شده است. در این بررسی، کلماتی که در آنها آوای «ی» میانجی و یا همزه به کار رفته است مورد توجّه قرار گرفته و میزان یکسان بودن املایی و ...

  • نقد تفسیری یا نقد توصیفی؟ (تأثیر نقد بر خلاقیت های ادبی) 

    اسداللهی, الله شکر؛ اسداللهی, الله شکر؛ آسیب پور, محسن؛ آسیب پور, محسن (دانشگاه شهید بهشتی, 2010-02-20)
    نظریه جدید نقد با زیر سوال بردن نقد سنتی که در طول قرون متمادی بر تحلیل های ادبی سایه افکنده بود، سعی در به چالش کشیدن حقیقتی دارد که این نقد مدعی کشف آن است. تشویق به تفکر دوباره در معنای حقیقت و معرفی آن به عنوان موضوعی ...