بررسی رابطه مدیریت دانش با سرمایه فکری در سازمان
(ندگان)پدیدآور
عربشاهی کریزی, احمدلشکری, رضا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش بررسی تأثیر مدیریت دانش بر سرمایهی فکری در سازمان است. نخست به بررسی ادبیات و مبانی نظری پژوهش پرداختهشده تا تصویر روشنی از دانش و انواع دانش، مفهوم مدیریت دانش، مدلهای مدیریت دانش، سیر تاریخی سرمایهی فکری، اجزا و تعریفهای سرمایهی فکری، عنصرهای سرمایهی فکری و ... بهدست آید. روش پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و ازلحاظ ماهیت همبستگی و ازنظر نحوهی گردآوری اطلاعات، پیمایشیست. جامعهی آماری این پژوهش، شبکهی بهداشت و درمان شهرستان کاشمر است. برای دستیابی به اطلاعات از پرسشنامهیی با 68 پرسش و مقیاس پنجدرجهیی لیکرات استفادهشده است. برای تأیید روایی پرسشنامه ازنظر استادان بهرهمند شدیم و برای بررسی پایایی پرسشنامه، ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. تجزیهوتحلیلهای انجامشده نشان میدهد که سطح معنیداری آزمون ضریب همبستگی پیرسون، بین سرمایهی فکری و تمامی معیارهای مدیریت دانش (شامل: خلق دانش، ذخیرهی دانش، بازیابی دانش، اشاعهی دانش، کاربرد دانش) کمتر از 0/05 است و بنابراین، رابطهی بین سرمایهی فکری و معیارهای مدیریت دانش معنیدار است. با توجه به مثبت بودن ضریبهای همبستگی پیرسون، مشخص میشود که هر چه معیارهای مدیریت دانش افزایش پیدا کند، سرمایهی فکری بیشتر میشود.
کلید واژگان
اطلاعاتدانش
مدیریت دانش
سرمایهی فکری
عملکرد کارکنان
شماره نشریه
86تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیکسازمان پدید آورنده
استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.کارشناس رشته مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.



