نگاهی انتقادی به الگوی نُه بخشی دو بخشی - در بررسی منطق دورة اسلامی
(ندگان)پدیدآور
شاه وردی, امیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در بخش نخست این مقاله، دیدگاه رشر در دستهبندی منطقدانان دوره اسلامی که در درجه نخست بر تضاد میان منطقدانان مکتب بغداد و ابنسینا و پیروانش مبتنی است، مورد بررسی قرار میگیرد و به برخی از نارساییهای آن اشاره میشود؛ پس از آن، دو خوانش متفاوت از الگوی نُه بخشی- دو بخشی تحت عناوین «کلاسیک» و «حداکثری» معرفی میشوند؛ در خوانش «کلاسیک»، صرفاً به ترتیب و انسجام مباحث منطقی و حذف یا عدم حذف مبحث مقولات در متون منطقی توجه میشود، در حالی که در خوانش «حداکثری»، همین عوامل در جهت تبیین آموزههای متفاوت منطقی در سیر منطق دورة اسلامی به کار گرفته میشوند. در ادامه، ناکارآمدیهای خوانش «حداکثری» در خصوص دستهبندی منطقدانان دورة اسلامی و تشخیص و تبیین آموزههای منطقی متفاوت این منطقدانان مورد تأکید قرار میگیرند و به برخی انتقادات مشترکی که بر هر دو الگوی شرقی-غربی و نُه بخشی-دو بخشی وارد میشوند، از جمله عدم توجه به تحولات متأخر منطق در جهان اسلام اشاره میشود.
کلید واژگان
تاریخ منطقمنطق دورة اسلامی
الگوی شرقی- غربی
الگوی نُه بخشی- دو بخشی
خوانش حداکثری از الگوی نُه بخشی-دو بخشی
شماره نشریه
32تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانIranian Institute of Philosophy
سازمان پدید آورنده
دکترای فلسفه از دانشگاه اصفهانشاپا
2251-89322676-6140




