تأمّلی در ماهیت تصدیق
(ندگان)پدیدآور
قربانی, مجتبیغفاری قرهباغ, سید احمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
علم به حضوری و حصولی تقسیم میشود. در علم حضوری، علم و معلوم عین هم هستند؛ اما در علم حصولی، علم غیر از معلوم است. علم حصولی را به حضور صورت شیء در عقل تعریف کردهاند. علم حصولی به تصور و تصدیق تقسیم میشود. در باب ماهیت تصدیق، دیدگاههای مختلفی مطرح است که میتوان آنها را به سه دسته کلی، تقسیم کرد. یک گروه تصدیق را امری مرکب و اعم از حکم و تصورات محکومعلیه و محکومبه میدانند. دسته دوم تصدیق را به تصور همراه با حکم و دسته سوم آن را به حکم و اذعان تعریف میکنند؛ هرچند در تبیین ماهیت حکم و تفسیرِ تصور همراه حکم، اختلاف وجود دارد. تصدیق عبارت است از فهم صدق قضیه. از طرفی تصور صدق نیز علم به صدق قضیه است. با دقت در تفاوتهایی که بین فهم صدق و تصور صدق وجود دارد، میتوان ماهیت تصدیق را شناسایی کرد. با شناخت ماهیت تصدیق راه برای بازتعریف علم حصولی هموار میشود.
کلید واژگان
علمعلم حصولی
تصور
تصدیق
حکم
شماره نشریه
29تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01
ناشر
مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانIranian Institute of Philosophy
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای فلسفه دانشگاه قم.عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
شاپا
2251-89322676-6140




