دوره 11, شماره 25
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
الهیات شهودی یا راه عشق در رسیدن به خیر اعلی از نظر افلوطین
(مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانIranian Institute of Philosophy, 2014-08-23)راه عشق یکی از دو راه رسیدن به احد در دیدگاه افلوطین است. مقاله حاضر ابتدا در مقام توصیف راه عشق، آن را یک فرایند سیر و سلوک نفس میداند که از دیدن زیباییهای محسوس شروع و به زیباییهای معقول ادامه مییابد و بعد به فوق ...
-
«موجود» و «وجود» در کتاب الحروف فارابی
(مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانIranian Institute of Philosophy, 2014-08-23)فارابی در کتاب الحروف سه معنا برای موجود ذکر میکند که عبارتاند از «مقولات»، «صادق» و «منحاز بماهیة ما فی الخارج» و دو معنای آخر را به عنوان معانی اصلی موجود معرفی میکند. او جهت حفظ جایگاه فلسفی معنای اصطلاح ...
-
تقابل هستیشناسی عرفانی و سلفی مطالعه موردی ابنعربی و ابنتیمیه
(مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانIranian Institute of Philosophy, 2014-08-23)تقابل دو دیدگاه عرفانی و سلفی در حوزه هستیشناسی با تأکید بر دیدگاه دو صاحب نظر صاحب سبک یعنی ابنعربی و ابنتیمیه از جهاتی چند حائز اهمیت است. تفاوت مبانی نظری اندیشه ابنعربی به عنوان مؤسس عرفان نظری و ابنتیمیه به عنوان ...
-
مقالة فی الشکل الرابع أبوالفتوح ابنالصلاح الهمدانی
(مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانIranian Institute of Philosophy, 2014-08-23)ابوالفتوح احمد بن محمد بن صلاح همدانی، که یک سده پس از ابنسینا میزیسته، نخستین منطقدان مسلمان است که ضربهای منتج و عقیم شکل چهارم را به تفصیل برشمرده و اثبات کرده است. رسالة او با نام «مقالة فی الشکل الرابع من أشکال ...
-
فلسفه اخلاق محقّق اصفهانی؛ شناختگرا یا ناشناختگرا؟
(مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانIranian Institute of Philosophy, 2014-08-23)یکی از مباحث معرفتشناسی اخلاق، شناختگرایی و ناشناختگرایی اخلاقی است. اکثر محققین، تفسیری ناشناختگرایانه از نظریه محقق اصفهانی، ارائه کردهاند. این مقاله در صدد است با تبیین اصطلاحات به کار رفته در این نظریه، شناختگرایی ...



