مرور دوره 13, شماره 30 بر اساس عنوان
در حال نمایش موارد 1 - 6 از 6
-
تبیینی نو از «اصالت وجود و ماهیت» از منظر استاد خسروپناه
(مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانIranian Institute of Philosophy, 2017-02-19)مسألۀ «اصالت وجود» یا «اصالت ماهیّت»، یکی از مسائل مهمّ فلسفی است. برخی از فلاسفه به «اصالت وجود» و برخی به «اصالت ماهیّت» گرایش پیدا کردهاند. دیدگاه برگزیده در این مقاله، «اصالت وجود و ماهیّت» است، بدینمعنا که «واقعیّت ...
-
سهروردی به مثابه هنر-دانشمند سینوی
(مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانIranian Institute of Philosophy, 2017-02-19)شیخ شهاب الدین سهروردی موسس حکمت اشراق، در رساله های متعدد داستانی، دیدگاه های خویش را به زبان هنر، رمز و نماد بیان کرده است. لذا او را هنر-دانشمند می نامیم. بررسی این نمادسازی ها نشان می دهد که سهروردی در زبان سمبلیک، روی ...
-
ملاصدرای شیرازی و ملاهادی سبزواری و نقد نظریات حکما در مسئله وجود ذهنی
(مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانIranian Institute of Philosophy, 2017-02-19)در این مقاله، ابتدا با دلایلی نظیر حکم ایجابی به معدوم، محمول قرار دادن حقایق انتزاعی و اعتباری برای حقایق خارجی و انتزاع مفاهیم کلی و غیره، به اثبات مسأله ی وجود ذهنی پرداخته شده و در ادامه حکمایی چون فخر الدین رازی با ...
-
منطق ابهری در تلخیص الحقائق
(مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانIranian Institute of Philosophy, 2017-02-19)اثیرالدین مفضل بن عمر ابهری (؟656-؟597) دانشمند برجستۀ ایرانی است که در شاخههای مختلف علوم عقلی مقامی والا داشته است. مخطوط فاضل احمد پاشا 1618، که در کتابخانهی کوپریلی استانبول نگهداری میشود مشتمل است بر چهار رساله از ...
-
نسبت امر «ممکن» با «زمان» و «قوه» در فلسفۀ فارابی
(مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانIranian Institute of Philosophy, 2017-02-19)آنچه ابن سینا در ذکر معانی مختلف امکان (عام، خاص و اخص) ذکر می کند و امکان استقبالی را معنی مستقلی از امکان می شناسد، در آثار فارابی سابقه ندارد. فارابی در آثار منطقی اش ممکن را هم دارای نسبت با مقاطع مختلف زمان می داند ...
-
هدف خدا از خلقت در ساحت عقل و نقل
(مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانIranian Institute of Philosophy, 2017-02-19)در این مقاله ضرورت وجود هدف برای فاعلیّت خدا به سه صورت نفی میشود: اول: غایت برای ذات خدا نه ضرورتی برگرفته از مبانی و قواعد عقلی و فلسفی است. دوم: نه لازمه مکتب و فلسفه ارسطویی است. سوم: نه از آموزههای دینی و نصوص شرعی ...



