دوره 08, شماره 20
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
جایگاه ثتا در مابعدالطبیعه
(مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانIranian Institute of Philosophy, 2012-02-20))ثتا( نهمین رساله از مجموعه مابعدالطبیع هاست. ارسطو Θ را به بحث از قووه فعل اختصاص داده آن را بعنوان مسئله ای مستقل در فلسوهه ا لوط حورر هورده است. در خصوص جایگاه رساله Θ ارتباط آن با هل مجموعوه مابعدالطبیعو ه د دیدگاه هلط ...
-
ایده » بلاکیف « در کشاکش دو خوانش وجودی و مفهومی
(مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانIranian Institute of Philosophy, 2012-02-20)ایدة بلاکیف نظریه ای است که دو گرایش اهل حدیپ ص و در ادامه آن ها جریان سلفیه ص و اشاعره، برای فرار از تشصبیه در مباحصپِ اسصماء و صصفات از آن بهصره گرفته اند. واژه بلاکیف هرچند میان سلفِ از اهل حدیپ، حداقلی مطرح شده اما ...
-
دشواره تعریف جنس و نوع اضافی و دیگر مفاهیم متضایف: ارسطو، فرفوریوس، فارابی، ابن سینا
(مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانIranian Institute of Philosophy, 2012-02-20)دور و تعریف به مساوی ازجمله مغالطه های منطق تعریف در دستگاه ارسطویی اند. با وجود این، شگفتی آور است که اینن هنر دو مغالطنه را در تعرینف هنای سننیتی جنس و نوع اضافی می توان دیند و تتینی برخنی از عتنار هنای ارسنطو آشکارا ...
-
تعریف و موضوع مابعدالطبیعه از دیدگاه توماس آکوئینی: ضرورت وجود الهیات مقدس
(مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانIranian Institute of Philosophy, 2012-02-20)توماس آکوئینی به عنوان یک متللکه مسکی ی، گراگیکرپ و پکدو ح در کوزه مابعدالطبیعه را براپ عالمان الهیات مسی ی ضرورپ می داند و به مین دلیل است که نه به عنوان ی گیلسوف، بلکه به عنوان ی متللکه مسکی ی داراپ آرائکی در وزه ...
-
نقد نظریهء تحویل قضایا به موجبهء کلیه بتّاته در منطق اشراقی
(مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانIranian Institute of Philosophy, 2012-02-20)شیخ اشراق با بیان تحییل همه قضّایای شرطی، همه حملیهای سالبه و همه حملی های جزئیصه به کلیه و همه میجهات غیر ضروری به میجبه کلیه ضروریه مدعی منطق اشصراقی در حصیز ه منطق صیرت است. او با روش افتراض، تمام ضروب جزئیه را بصه کلیصه ...
-
تبیین و تحلیل علم دینی از دیدگاه شهید صدر
(مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانIranian Institute of Philosophy, 2012-02-20)علم دینی در مکتب علامه صدر، یکی از نخستین نظریههصا ی علصیم انسصان ی اسصلام ی است. شهید صدر هم به تبیین ایص ن پصارادا یم پرداختصه و هصم آنرا در عرصص هء اقتصصاد اسلامی پیاده کرده است. این نظریه نشان داده است که رسالت اسلام ...



