بهینه سازی ایرفویل E387 به کار رفته در پره توربین بادی محور افقی به منظور افزایش نسبت ضریب برآ به پسا
(ندگان)پدیدآور
سیفی داوری, حسینسیفی داوری, محسننوع مدرک
Textعلمی-ترویجی
زبان مدرک
فارسیچکیده
از راههای افزایش توان تولیدی توربین بادی، استفاده از ایرفویلهای با نسبت ضریب برآ به پسای بالا در پرههای توربین بادی میباشد. در ایرفویلها مقدار ضریب برآ و پسا علاوه بر وابستگی به زایه حمله و سرعت جریان باد عبوری از طرف ایرفویل، به هندسه و شکل ایرفویل نیز بستگی دارد. در این تحقیق پس از معرفی مفاهیم مهم در توربینهای بادی، ایرفویل E387 انتخاب و با تغییر و بهبود هندسه ایرفویل مورد نظر، ایرفویل جدیدی طراحی شد. در ایرفویل طراحی شده، نسبت ضریب برآ به پسا به مقدار 21/14 درصد در مقایسه با مقدار همین نسبت در ایرفویل اولیه افزایش پیدا کرده است و بیشترین مقدار نسبت ضریب برآ به ضریب پسا برای ایرفویل اولیه در زاویه 5/2 درجه برابر 124 و برای ایرفویل جدید طراحی شده این مقدار در زاویه 4 درجه برابر با 142 بوده و در انجام محاسبات و طراحی صورت گرفته در این تحقیق از نرم افزار Q-Blade که با استفاده از مدلهای مومنتم و الگوریتم صحیح، شبیه سازی را انجام و پارامترهای مورد نیاز طراحی را با مدل CMDMS تغییر میدهد که برای این کار از یک مدل مومنتم دو مرحلهای برای شبیه سازی آیرودینامیک توربین بادی استفاده میکند.استفاده شده است.
کلید واژگان
توانایرفویل E387
توربین بادی
نسبت ضریب برآ به ضریب پسا
Q-Blade
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-03-201399-01-01
ناشر
انجمن علمی مهندسی حرارتی و برودتی ایرانسازمان پدید آورنده
مهندسی مکانیک،دانشکده مهندسی دریا، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار، چابهار، ایرانن
شاپا
2423-49312676-2994




