| dc.contributor.author | شیعه, اسماعیل | fa_IR |
| dc.contributor.author | حبیبی, کیومرث | fa_IR |
| dc.contributor.author | احسانی, مهران | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T19:45:47Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T19:45:47Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T19:45:47Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T19:45:47Z | |
| dc.date.issued | 2020-06-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1399-04-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2019-03-11 | en_US |
| dc.date.submitted | 1397-12-20 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | شیعه, اسماعیل, حبیبی, کیومرث, احسانی, مهران. (1399). ارزیابی میزان خطرپذیری ایستگاه های مترو شهر تهران هنگام وقوع زمینلرزه با رویکرد کاهش آسیب پذیری کالبدی از طریق مدیریت هوشمند شهری(مطالعه موردی ایستگاه های تجریش،دروازه شمیران و نواب). معماری و شهرسازی ایران, 11(19), 209-229. doi: 10.30475/isau.2020.131744.0 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-589X | |
| dc.identifier.issn | 2645-7148 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.30475/isau.2020.131744.0 | |
| dc.identifier.uri | http://www.isau.ir/article_112765.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/73700 | |
| dc.description.abstract | با ارزیابی و پایش کمی و کیفی برنامههای مدیریت خطرپذیری و مدیریت بحران در گسترش حمل و نقل ریلی کلان شهر تهران و به تبع آن با بررسی میزان مخاطرات و آسیبپذیری شبکه ریلی کشور، خلأ ناشی از مدیریت هوشمند شهری در ابعاد برنامهریزی کالبدی و فضایی کاملاً مشهود است. نکته بارز در مواجهه با بحرانهایی همچون زمینلرزه و سیل در خطوط حمل و نقل زیرزمینی (مترو) عمدتاً وابسته به فرضیات آزمون و خطا ، پیروی از روشهای مدیریت سنتی و ضعف در آیندهنگری و آیندهپژوهی است. در گسترش خطوط ریلی زیرزمینی، بررسی مطالعات زمینساختی (تکتونیکی)، پهنههای لرزهخیز، تفاوت جنس زمین و مسیر گسلهای شمال و جنوب تهران (پیش از بحران) و توجه به آسیب پذیری ایستگاه مترو و احتمال تشدید بحران با تخریب بافت فرسوده شهری، هنگام وقوع زلزله و سیل بسیار حائز اهمیت است. این مقاله، با تمرکز بر موضوع ارزیابی خطرپذیری و آسیبپذیری گسترش شبکه حمل و نقل ریلی و با رویکرد پایش مخاطرات کالبدی و فضایی ایستگاههای مترو انجام شده است. روش انجام کار ارزیابی خطرپذیری از طریق تنظیم فهرست سنجشی پژوهشگر ارائه شده است. بدین منظور سه ایستگاه نواب، تجریش و دروازه شمیران به عنوان ایستگاه های منتخب شبکه متروی تهران مورد مطالعه قرار گرفت. در انجام پژوهش، از روشی ترکیبی و مبتنی بر مطالعات کتابخانهای، بررسی سوابق و مدارک، تکنیک دلفی، روش تحلیل سلسله مراتبی و رویهمگذاری لایهها استفاده شده است. نتایج ارزیابی آسیبپذیری نشانگر آن بوده است که تمامی ایستگاه ها در محدوده آستانه خطر قرار دارند و نیازمند اتخاذ تدابیری هوشمند در تمامی مراحل قبل، حین و بعد از بحران زمینلرزه و به کارگرفتن راهکارهای مدیریتی و اجرایی به منظور کاهش آسیبهای احتمالی میباشد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1743 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران | fa_IR |
| dc.publisher | Iranian Scientific Association of Architecture & Urbanism | en_US |
| dc.relation.ispartof | معماری و شهرسازی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Iranian Architecture & Urbanism | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.30475/isau.2020.131744.0 | |
| dc.subject | حمل و نقل زیرزمینی | fa_IR |
| dc.subject | ایستگاه مترو | fa_IR |
| dc.subject | مدیریت خطرپذیری هوشمند | fa_IR |
| dc.subject | زمینلرزه | fa_IR |
| dc.subject | ارزیابی کاهش آسیبپذیری | fa_IR |
| dc.title | ارزیابی میزان خطرپذیری ایستگاه های مترو شهر تهران هنگام وقوع زمینلرزه با رویکرد کاهش آسیب پذیری کالبدی از طریق مدیریت هوشمند شهری(مطالعه موردی ایستگاه های تجریش،دروازه شمیران و نواب) | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه کردستان، کردستان، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | دکتری شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 11 | |
| dc.citation.issue | 19 | |
| dc.citation.spage | 209 | |
| dc.citation.epage | 229 | |