مطالعه اندرکنش گودبرداری دائمی و ساختمان مجاور تحت زلزله (مطالعه موردی: رمپ قطار شهری و ساختمان همیاری شهرداری های کرمانشاه)
(ندگان)پدیدآور
خزائی, جهانگیرقبادیان, افشیننوع مدرک
Textعلمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
گودهای عمیق تأثیر مستقیمی بر تنشها و کرنشهای خاک اطراف دارند که همین پدیده عامل ایجاد تغییر در پاسخ استاتیکی و دینامیکی سازههای مجاور گود میشود. در این پژوهش اثر وجود گود عمیق بر پاسخ لرزهای ساختمان بلندمرتبه سازمان همیاری شهرداریهای کرمانشاه موردبررسی قرارگرفته است. در این راستا تلاش شده است تأثیر وجود گود ناشی از رمپ ورودی قطار شهری کرمانشاه بر ساختمان همیاری شهرداری که از سیستم قاب خمشی فولادی بهره میبرد، مورد بررسی قرار گیرد. در نظرگیری اندرکنش بین خاک و سازه دارای تأثیر فراوانی بر پاسخ سازه ازجمله افزایش دامنه حرکت داخلی فونداسیون و طبقات، کاهش برش پایه و افزایش پریود طبیعی سازه، است. در بررسی سهبعدی صورت گرفته برای مصالح خاک و فولاد رفتار غیرخطی و برای مرزهای ویسکوز از المانهای نیمه بینهایت استفادهشده است. استفاده از مرزهای بینهایت عملکرد مطلوبی را در تحلیل لرزهای محیطهای خاکی نشان داد. قرارگیری ساختمان در مجاورت رمپ ورودی قطار شهری کرمانشاه و در نظر گرفتن اندرکنش خاک-سازه ی مجاور گود باعث افزایش 8.98 درصدی پریود اول ساختمان و کاهش 19.37 درصدی برش پایه وارد بر ساختمان نسبت به حالت تکیهگاه صلب و همچنین افزایش جابجایی جانبی طبقات بخصوص در طبقات بالاتر میشود که این میزان افزایش در طبقه بام 82.33 درصد نسبت به حالت پایه صلب و 17.63 درصد نسبت به حالت اندرکنش خاک و سازه میباشد. همچنین درنظر گرفتن اندرکنش خاک و سازه و گود برای ساختمان نسبت به حالت اندرکنش خاک و سازه بدون لحاظ شدن اثر گود، افزایش 1.09 درصدی پریود اول سازه و کاهش 10.27 درصدی برش پایه و افزایش طیف پاسخ شتاب را در پی خواهد داشت.
کلید واژگان
اندرکنش خاک-سازهگود عمیق
پاسخ لرزهای
برش پایه
پریود مد اول
ساختمان مجاور گود
مهندسی ژئوتکینک
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
انجمن مهندسی سازه ایرانIranian Society of Structrual Engineering (ISSE)
سازمان پدید آورنده
استادیار، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایراندانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
شاپا
2476-39772538-2616




