بررسی تاثیرات اندازه فاصله میان سوراخ های روی بال تیر از یکدیگر در رفتار لرزه ای اتصال DFC
(ندگان)پدیدآور
علی بخشی, محسناحمدی جزنی, روح الهقبادی, محمد سهیلمکی آبادی, معصومه ساداتنوع مدرک
Textعلمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اتصالات کاهش یافته در مقطع تیر به عنوان اتصالات شکلپذیر در قابهای خمشی ویژه شناخته میشوند. نمونهای از اتصال مقطع تیر کاهش یافته که در آیین نامههای معتبر ساختمانی معرفی شده، اتصالی با کاهش مقطع بال تیر به وسیله برش شعاعیReduced beam section میباشد. به منظور کاهش هزینه ساخت و همچنین اجرای سادهتر این نوع اتصال روش جدیدی بر مبنای ایجاد سوراخهای در بال تیرDrilled flange connectionبه جای برش بال پیشنهاد شده است.در این پژوهش اثرات فاصله میان سوراخهای بال تیر که به منظور کاهش مقطع ایجاد شده را در رفتار لرزهای اتصال سوراخ شده در بال که از نظر چیدمان سوراخها از نوع خاصی بهره گرفته است، مورد ارزیابی قرار گرفته است. این مطالعه نشان داد که عملکرد قابل قبول اتصال سوراخ شده در بال از نظر AISC(2005) برای اطمینان از رفتار لرزهای انعطاف پذیر و همچنین کاهش شاخصهای خسارت در جوش نفوذی اتصال به عنوان یک نقطه حساس در بازه مکانی خاصی نسبت به عمق تیر فراهم میشود. همچنین بهتر است جهت اجرای سادهتر فواصل میان سوراخها از یکدیگر به صورت یکسان مورد استفاده قرار گیرد.
کلید واژگان
اتصال سوراخ شده در بالاتصال مقطع کاهش یافته
قاب خمشی ویژه
رفتار لرزه ای
فاصله میان سوراخ ها
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01
ناشر
انجمن مهندسی سازه ایرانIranian Society of Structrual Engineering (ISSE)
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد سازه، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرباستادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین
کارشناسی ارشد زلزله، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه علم و فرهنگ تهران
شاپا
2476-39772538-2616




