بررسی میدانی تأثیر صفحات لاستیکی زیر تراورس در مقاومت جانبی خطوط راه آهن
(ندگان)پدیدآور
منیر عباسی, آرمینشاهرخی نسب, اسماعیلذاکری, جبارعلینوع مدرک
Textعلمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
صفحه لاستیکی زیر تراورس در مناطق متعددی از جمله مناطقی که بایستی انتقال ارتعاشات به محیط اطراف محدود شود مورد استفاده قرار میگیرد. علاوه بر تمامی مزایا، این عناصر در زمینه کاهش هزینههای تعمیر و نگهداری خط، بهبود هندسه خط، کاهش ضخامت بالاست مورد نیاز ، کاهش ارتعاشات و سر و صدای ناشی از عبور ناوگان ریلی و غیره مؤثر باشد. طبق بررسیهای انجام شده در سطح بین المللی در خصوص ارزیابیهای مربوط به تأثیر این صفحات در مقاومت جانبی خط، نشان میدهد که عوامل گوناگونی در مقاومت جانبی خط مؤثر میباشد که از آن جمله میتوان به به کیفیت تماسی و تراکم دانههای بالاست، اندازه عرض شانه بالاست، ضخامت بالاست و فاصله بین تراورسها اشاره کرد. بنابراین استفاده از پدهای ارتجاعی بویژه در مسیرهای با قوسهای تند که در آنها موضوع مقاومت جانبی خط حائز اهمیت میباشد، مستلزم روشن بودن تأثیر این المان در مقاومت جانبی خط میباشد. به همین منظور در این مقاله مقاومت جانبی خط به کمک روش تراورس منفرد و تجهیزات مربوط به آن به صورت میدانی اندازهگیری و ارائه شده است. در این پژوهش برای بررسی مقاومت جانبی خط از 150 عدد پد زیر تراورس پلی اورتانی کمپانی گتزنر اتریشی با دو سختی متفاوت استفاده شده است. نتایج حاصل از بررسیهای میدانی انجام شده در این زمینه نشان داد که استفاده از پدهای الاستیک سخت در زیر تراورس سبب افزایش 6/9 درصدی مقاومت جانبی خط میگردند و استفاده از نوع نرم آنها در زیر تراورس، سبب کاهش 54/2 درصدی مقاومت جانبی خط میشوند و این در حالی است که با کاهش سختی پدها نرخ کاهش مقاومت جانبی خط افزایش مییابد.
کلید واژگان
روسازی بالاستیمقاومت جانبی خط آهن
صفحات لاستیکی زیر تراورس
ارتعاشات محیطی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-05-211395-03-01
ناشر
انجمن مهندسی سازه ایرانIranian Society of Structrual Engineering (ISSE)
سازمان پدید آورنده
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانکارشناس ارشد، دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران
دانشیار، دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران
شاپا
2476-39772538-2616




