• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی زیر ساخت های حمل و نقل
    • دوره 6, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی زیر ساخت های حمل و نقل
    • دوره 6, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بهبود وضعیت روسازی بالاستی خطوط ریلی با تثبیت بسترهای رسی نرم به کمک افزودنی RRP

    (ندگان)پدیدآور
    قربانی دولاما, حسینقربانی دولاما, حسینذاکری, جبارعلیذاکری, جبارعلیاسماعیلی, مرتضیاسماعیلی, مرتضیحیاتی, پرهامحیاتی, پرهام
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    به موازات توسعه خطوط باری سنگین و پرسرعت، چالش مهم نگهداری و تعمیر بالاست دراین خطوط همواره مطرح بوده است. گرچه هزینه احداث خطوط بالاستی در مقایسه با خطوط بدون بالاست کمتر است و لیکن مساله حذف لایه بالاست و یا تثبیت آن به روشهای گوناگون از جمله موضوعات مهم تحقیقات زیرسازی ریلی در دهه اخیر به شمار می رود. در این تحقیق با هدف جایگزینی بخشی از لایه بالاست در بخش زیر تراورس با خاک بستر تثبیت شده، امکان پذیری استفاده از نوع جدیدی از روسازی بدون بالاست مطرح شده است. در این راستا با استفاده از مصالح رسی تهیه شده از بستر راه آهن ارومیه – مراغه و افزودن درصدهای مختلفی از ماده شیمیائی تثبیت کننده به مصالح بستر، نمونه های مختلفی ساخته شده و تحت آزمایشات مختلفی اعم از تراکم، CBR، مقا.مت فشاری و مقاومت کششی قرار گرفته و نهایتا نتیجه گیری شده است که افزودن این ماده با درصد بهینه باعث کاهش رطوبت بهینه به میزان 31 درصد و افزایش مقاومت فشاری،کششی و برشی به ترتیب به میزان به میزان 46 و 20 و 67 درصد گردیده است. در گام دوم نمونه های تثبیت شده با درصد های مختلف ماده RRP تحت آزمایش سیکلیک تک محوری قرار داده شده و رفتار نشست- تعداد سیکل آنها تحت فشار معادل بار بهربرداری راه آهن در100000 سیکل مورد بررسی قرار گرفته است. به عنوان نتیجه این بخش با لحاظ افزایش سختی و کاهش نشست، نمونه با درصد ماده تثبیت کننده و از لحاظ میرایی نمونه با 1.52E-02 درصد ماده تثبیت کننده بهترین عملکرد را داشته و به ترتیب باعث 28 درصد کاهش نشست و 25 درصدافزایش میرایی شده اند. در مجموع با لحاظ نتایج آزمایشات استاتیکی و دینامیکی و مسائل اقتصادی مقدار به عنوان درصد بهینه قابل استفاده ماده افزودنی به منظور تثبیت بستر انتخاب شده است.
    کلید واژگان
    ماده RRP
    تثبیت بستر
    خطوط بالاستی
    آزمایش جعبه بالاست

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2021-01-20
    1399-11-01
    ناشر
    دانشگاه سمنان
    Semnan University
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه علوم و تحقیقات تهران
    دانشگاه علوم و تحقیقات تهران
    گروه مهندسی خط و سازه های ریلی دانشکده مهندسی راه‌آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران
    گروه مهندسی خط و سازه های ریلی دانشکده مهندسی راه‌آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران
    دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت ایران
    دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت ایران
    گروه راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران هنر معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران، تهران، ایران.
    گروه راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران هنر معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران، تهران، ایران.

    شاپا
    2423-5350
    URI
    https://dx.doi.org/10.22075/jtie.2020.20928.1471
    https://jtie.semnan.ac.ir/article_4710.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/718441

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب