• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تحقیقات منابع آب ایران
    • دوره 13, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تحقیقات منابع آب ایران
    • دوره 13, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزیابی ظرفیت یادگیری اجتماعی سیستم نهادی از منظر حلقه‌های یادگیری در سطح آب‌بران، مطالعه موردی: محدوده مطالعاتی رفسنجان

    (ندگان)پدیدآور
    مقیمی بنهنگی, سامانباقری, علیابوالحسنی, لیلی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.104 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    تداوم مشکلات بوجود آمده در مدیریت یکپارچه منابع آب و عدم انعطاف‌پذیری این رویکرد در مواجهه با این مشکلات باعث گردید تا موضوعاتی مانند حکمرانی آب، مدیریت تطبیقی - مشارکتی و به‌طور ویژه یادگیری اجتماعی به‌عنوان مفاهیم جدیدی از مسائل آبی مورد توجه قرار بگیرند. آن نوع از یادگیری را که توسط گروه‌های اجتماعی در خلال تعامل باهم رخ داده و به‌سمت دانش جدید، فهم مشترک، اعتماد و درنهایت اقدامات جمعی سوق پیدا می‌کند، به نام یادگیری اجتماعی تعریف می‌کنند. در این تحقیق از حلقه‌های یادگیری، که ابزار ویژه یادگیری اجتماعی هستند، برای ارزیابی ساختار حکمرانی و مدیریت منابع آب در دشت رفسنجان در سطح آب‌بران استفاده شده است. نتایج حکایت از بحران شدید در منطقه از منظر منابع آب زیرزمینی داشت. برای شناسایی بازیگران از روش گلوله برفی استفاده گردید. در مرحله آخر نیز برای ارزیابی حلقه‌های یادگیری با توجه به بازیگران شناسایی شده از روش مصاحبه نیمه‌ساختاریافته برای جمع‌آوری داده استفاده شد. منطقه‌ی مورد مطالعه به پنج زیر منطقه تقسیم شد و نتایج براساس هرکدام از زیرمناطق پنج‌گانه موجود در دشت رفسنجان تحلیل شدند. نتایج نشان می‌دهند که حلقه‌ی غالب یادگیری در بین کشاورزان مناطق نوق و انار از نوع حلقه‌ی دوگانه و حلقه‌ی غالب در بین کشاورزان مناطق کشکوییه، کبوترخان و رفسنجان از نوع حلقه‌ی یگانه یادگیری بود. ارزیابی حلقه‌های یادگیری نشان می‌دهد که دشت رفسنجان برای سازگاری با پدیده کمبود آب نیاز به تغییرات ساختاری دارد و مسیر فعلی که ساختار موجود طی می‌کند به‌سوی از بین رفتن کلی منابع آب این دشت می‌باشد.
    کلید واژگان
    مدیریت منابع آب
    یادگیری اجتماعی
    حلقه‌های سه‌گانه یادگیری
    دشت رفسنجان
    بحران آب
    مدیریت منابع آب

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2017-11-22
    1396-09-01
    ناشر
    انجمن علوم و مهندسی منابع آب
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی کارشناسی ارشد/ مهندسی منابع آب، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
    استادیار /گروه مهندسی منابع آب، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
    استادیار /گروه اقتصاد کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران

    شاپا
    1735-2347
    2476-7360
    URI
    http://iwrr.sinaweb.net/article_41710.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/71553

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب