بکارگیری رویکرد DEMATEL برای ارزیابی روابط میان متغیرهای رضایت مشتریان، رضایت شغلی، یادگیری، فرهنگ و تعهد سازمانی
(ندگان)پدیدآور
اقایی, رضااقایی, رضانوع مدرک
Textعلمی - پژوهشی مستقل
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این مطالعه، بررسی ارتباط میان رضایت شغلی، رضایت مشتریان، یادگیری، فرهنگ و تعهد سازمانی در دانشگاه علوم انتظامی است. ارزیابی رابطه میان هر یک از متغیر های مذکور را می توان به نوعی مساله تصمیم گیری نیز تلقی نمود که در آن تعاملات نظام مند میان متغیرها موجب برقراری روابط درونی می گردد. در این راستا، می توان از روش آزمایشگاه ارزیابی و آزمون تصمیم گیری (DEMATEL) که یکی از روش های مناسب تصمیم گیری برای استخراج روابط علی میان متغیرها است، علاوه بر تعیین روابط میان متغیرها به عنوان راهی برای مدیریت وابستگی های درونی در یک مجموعه متغیرها نیز استفاده نمود. از این رو، در این تحقیق، با استفاده از نظرات ده نفر از کارشناسان و خبرگان مدیریت در دانشگاه علوم انتظامی، رابطه میان متغیر های رضایت شغلی، رضایت مشتریان، یادگیری، فرهنگ و تعهد سازمانی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل از یافته های تحقیق حاکی از آن است که رضایت شغلی بر رضایت مشتریان و فرهنگ سازمانی، یادگیری سازمانی بر رضایت مشتریان و رضایت شغلی، فرهنگ سازمانی بر رضایت شغلی، رضایت مشتریان، تعهد سازمانی و یادگیری سازمانی و تعهد سازمانی بر یادگیری سازمانی، رضایت شغلی و رضایت مشتریان تاثیر گذار هستند. از طرف دیگر، رضایت مشتریان تاثیر پذیرترین و فرهنگ سازمانی تاثیر گذارترین متغیرها هستند.
کلید واژگان
رضایت شغلیرضایت مشتریان
یادگیری سازمانی
فرهنگ سازمانی و تعهد سازمانی
روش آزمایشگاه ارزیابی و آزمون تصمیم گیری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2013-04-211392-02-01
ناشر
دانشگاه علوم انتظامی امین، معاونت پژوهشسازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی سازمان مدیریت صنعتیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی سازمان مدیریت صنعتی




