تبیین چارچوب مفهومی برنامهدرسی سنجششده دوره کارشناسی: یک مطالعه کیفی
(ندگان)پدیدآور
خالقی نژاد, سید علیخالقی نژاد, سید علیهدایتی, اکبرهدایتی, اکبر
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه چارچویی مفهومی برای برنامه سنجش شده بر اساس ادراکات و تجربیات ذینفعان برنامه درسی دوره کارشناسی انجام شد. روش: با رویکرد کیفی پژوهش و روش نمونهگیری هدفمند، تجارب و ادراکات 31 نفر (17 عضو هیئت علمی، 12 دانشجوی دوره کارشناسی، 2 کارشناس دفتر برنامهریزی آموزش عالی) از دانشگاههای علامه طباطبایی، تهران و خوارزمی، دانشگاه علوم پزشکی ارتش و دفتر برنامه-ریزی آموزش از طریق مصاحبه نیمه ساختارمند مورد کاوش قرار گرفت. جمعآوری و تحلیل داده به صورت مداوم تا رسیدن به اشباع نظری از طریق فرایند مقایسه مداوم تداوم یافت. یافتهها: تحلیل دادهها با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی منجر به شناسایی دو مقوله اصلی « فرایندهای طراحی سنجش» و «فرایندهای قضاوتی سنجش» و شش مقوله فرعی « تعیین نقشه سنجش»، « انتخاب روش سنجش»، «تعیین افراد شرکت کننده در سنجش»، «زمینه سازی فرهنگی»، «سنجش یادگیری» و «نظارت بر سنجش» گردید. در مجموع، برنامه درسی سنجش شده ماهیتی سیال دارد و به دنبال آنست که از طریق نگاهی تعاملی (برگشت به عقب و نگاه به بافت اجرایی سنجش) زمینه تغییرات مناسب در دانشجویان و بهبود کیفیت یادگیری را بررسی کند.
کلید واژگان
سنجشبرنامه درسی
برنامه درسی سنجش شده
دوره کارشناسی
پژوهش کیفی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-06-211399-04-01
ناشر
دانشگاه کردستانسازمان پدید آورنده
پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورشپژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
دانشگاه فرهنگیان
دانشگاه فرهنگیان



