نقش سرمایه فرهنگی در تقویت اعتماد اجتماعی در ایران
(ندگان)پدیدآور
کرمی, ابوالفضلمهدوی, سید محمد صادقازکیا, مصطفی
نوع مدرک
Textعلمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله نقش سرمایه فرهنگی در تقویت اعتماد اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است. اعتماد اجتماعی یکی از مهم ترین مؤلفه های توسعه اجتماعی و گسترش مدرنیته بوده و یکی از جنبه های مهم روابط اجتماعی است. سرمایه فرهنگی که شاخصی از توسعه فرهنگی است، با شاخص ترکیبی؛ تمایلات و گرایشات روانی فرد نسبت به استفاده از کالاهای فرهنگی، میزان استفاده از کالاهای فرهنگی بطور عینی و مدارک و مدارج علمی و فرهنگی فرد، می تواند بر اعتماد اجتماعی تأثیر گذار باشد. رویکرد پژوهش، توصیفی- علی و به روش پیمایشی و به لحاظ زمانی، بصورت مقطعی انجام یافته است. جامعه آماری شـامل زنان و مردان بالای 18 سال می باشد که حجم نمونه بر اساس آن به تعداد 380 نفر انتخاب شده است. یافته های تحقیق نشان داد همبستگی نسبتاً بالایی بین سرمایه فرهنگی و اعتماده اجتماعی قابل مشاهده است و این همبستگی از نظر آماری نیز معنی دار است. همین طور نتایج تحلیل رگرسیونی نشان داد که متغیرهای سرمایه فرهنگی، درآمد و تحصیلات خود فرد و والدین فرد پاسخگو، در مجموع 64 درصد تغییرات متغیر وابسته را تبیین می کنند، لیکن سهم متغیر اصلی تحقیق یعنی سرمایه فرهنگی در این تبیین 33 درصد است.
کلید واژگان
اعتماد اجتماعیاعتماد تعمیم یافته
سرمایه فرهنگی
سرمایه فرهنگی تجسم یافته
سرمایه فرهنگی عینیت یافته
علوم اجتماعی
شماره نشریه
1399تاریخ نشر
2021-01-201399-11-01
ناشر
کمیسیون نظارت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظامسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهراناستاد تمام و هیات علمی تمام وقت دانشگاه علوم و تحقیقات تهران
استاد تمام و هیات علمی تمام وقت دانشگاه علوم و تحقیقات تهران
شاپا
۲۳۴۵-۲۵۴۴۲۳۴۵-۲۵۵۲