شناسایی مولفههای الگوی برنامه درسی مبتنی بر هوش عاطفی با رویکرد تربیت مغز.
(ندگان)پدیدآور
لشکری, حسینبراتعلی, مریمسعادتمند, دکترزهرهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر شناسایی مولفههای الگوی برنامه درسی مبتنی بر هوش عاطفی با رویکرد تربیت مغز بود. روش پژوهش کیفی و از نوع سنتزپژوهی بود. اولین محیط پژوهش متون مرجع در حوزه شناخت مناطق مغزی مرتبط با هوش عاطفی، تکنیکهای تقویت مناطق مغزی شناسایی شده و همچنین تکنیکهای رویکرد تربیت مغز و محیط پژوهشی دوم در پژوهش حاضر شامل صاحبنظران و متخصصین در زمینه عصب روانشناسی بود. نمونه آماری در گزینش اولیه 56 منبع و در گزینش دوم شامل 5 متخصص در حوزه عصب روانشناسی بود که به صورت هدفمند انتخاب شدند. روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای بود و به روش فیش برداری انجام شد. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از تحلیل محتوای کلیدواژه محور و تحلیل مضمون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد مناطق مغزی مرتبط با هوش عاطفی شامل سیستم لیمبیک، لوب گیجگاهی، لوب پیشانی، لوب آهیانه، تعامل ساقه مغز، تالاموس و قشر خلفی، و ساقه مغز میباشند. بر اساس نتایج این پژوهش، معلمان از طریق یادگیری الگوی برنامه درسی مبتنی بر هوش عاطفی بر اساس رویکرد تربیت مغز، میتوانند گامهای موثر در راستای ارتقاء هوش عاطفی محصلان بردارند.
کلید واژگان
برنامه درسیهوش عاطفی
رویکرد تربیت مغز
شماره نشریه
29تاریخ نشر
2020-06-211399-04-01
ناشر
معاونت تربیت وآموزشسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایراناستادیار گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
دانشیار گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران




