جرمانگاری رفتارهای غیرقانونی علیه امنیت هواپیمایی کشوری در قلمرو کنوانسیون 2010 پکن و پروتکل الحاقی آن
(ندگان)پدیدآور
نمامیان, پیمانشیرزاد, امیدنوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف؛ از مهمترین علل ایجاد تهدیدها و چالشهای صنعت حمل و نقل هوایی پس از حوادث 11 سپتامبر 2001، ارتکاب رفتارهای غیرقانونی علیه امنیت هواپیمایی کشوری است. در واقع حوادث مزبور مؤید نواقص حقوقی، فنی و حتی نظارتی در سطح بینالمللی در قبال ارتکاب چنین رفتارهایی است. بنابراین، اتخاذ معیارهای قاطع برای مقابله با رفتارهای غیرقانونی علیه امنیت در صنعت حمل و نقل هوایی امری حیاتی به شمار میرود. وفق همین امر، با تصویب کنوانسیون پکن و پروتکل الحاقی آن طی سال 2010، بستری نوین را در قلمرو جامعه جهانی برای استحکام و ارتقای نظام حقوقی و نظارتی جهت پیشگیری و سرکوب رفتارهای غیرقانونی علیه امنیت هواپیمایی کشوری فراهم آورد. روششناسی؛ روش مطالعه، از نظر هدف، «اکتشافی و توسعهای» و از حیث گردآوری دادهها، «توصیفی و کتابخانهای» است. یافتهها؛ کنوانسیون 2010 پکن و پروتکل الحاقی، با التزام دولت های عضو به جرمانگاری تهدیدهای نوین و نوظهور برای امنیت ارتقای امنیت هواپیمایی کشوری از جمله استفاده از هواپیما به عنوان سلاح کشنده و یا استعمال این وسیله برای حملونقل سلاحهای زیستی، شیمیایی و هستهای، سازماندهی، هدایت و تأمین مالی تروریسم بهنحو مطلوبی، تبانی در ارتکاب جرم، تروریسم مجازی علیه تأسیسات هوانوردی بینالمللی، مسئولیت حقوقی و کیفری نهادهای مالی و غیره، درصدد رفتارهای رویکردی کنشی در مواجهه با رفتارهای غیرقانونی علیه هواپیمایی کشوری است.
کلید واژگان
کنوانسیون 2010 پکن و پروتکل الحاقیامنیت هواپیمایی کشوری
تروریسم سایبری
شماره نشریه
41تاریخ نشر
2020-05-211399-03-01
ناشر
پلیس بین الملل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایرانسازمان پدید آورنده
عضو هیأت علمی گروه حقوق دانشگاه اراکدانشجوی دکتری حقوق کیفری و جرمشناسی و عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا




