نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorقربانی لاکتراشانی, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorحسینی, زینب الساداتfa_IR
dc.date.accessioned1399-10-19T11:49:10Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-01-08T11:49:11Z
dc.date.available1399-10-19T11:49:10Zfa_IR
dc.date.available2021-01-08T11:49:11Z
dc.date.issued2020-03-20en_US
dc.date.issued1399-01-01fa_IR
dc.date.submitted2020-10-10en_US
dc.date.submitted1399-07-19fa_IR
dc.identifier.citationقربانی لاکتراشانی, فاطمه, حسینی, زینب السادات. (1399). گسست یا پیوست میان خدا و انسان، معناشناسی متن‌های «قرب» در قرآنی کریم. پژوهش های زبانشناختی قرآن, 9(1), 177-194. doi: 10.22108/nrgs.2020.125352.1586fa_IR
dc.identifier.issn2423-3889
dc.identifier.issn2322-3413
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22108/nrgs.2020.125352.1586
dc.identifier.urihttps://nrgs.ui.ac.ir/article_25311.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/707138
dc.description.abstractقرب از موضوعات مطرح در رابطۀ میان انسان و خداوند است. قرآن در آیات متعدد، با تکیه بر اصل قرب مستمر خداوند به انسان، تصور هر نوع فاصله را از این رابطه منتفی می‌داند. برای وجود تفاوت‌ها و گاه شباهت‌های الهیاتی در نظام فکری عرب جاهلی با متن قرآنی در مقوله «قرب»، می‌توان شاهد تحلیل‌های متنوع از این مسئله بود. در انگارۀ جاهلی، خداوند تنها خالق هستی مطرح بوده و سایر اله و اولیاء، مدبّر زندگی انسان و واسط ارتباطی او با «الله» هستند. با توجه به محدودیت کاربرد آیات مرتبط با مقولۀ همبستگی انسان و خداوند، تحلیل متنی آیات موجود، نتایج متقن‌تری را حاصل آورده و در این مسیر نقش همنشین‌های ماده قرب بسیار کارا است. با دسته‌بندی کاربردهای اسمی و فعلی واژگان همنشین و استخراج موارد محدود جانشین، این نتایج حاصل شد که سمع و بصر، علم و اجابت مؤلفه‌های معنایی رابطۀ قرب خداوند به انسان‌اند و هر کدام به‌طور مجزا و در همنشینی با قرب، در جمله معنادار می‌شوند. این مؤلفه‌ها کاربردهای بیم‌دهی و امیدآفرینی برای انسان فراهم کرده‌اند. همچنین منظور از قرب مطرح در رابطۀ انسان و خداوند، به منزلت و بهرۀ اخروی اشاره دارد؛ حتی در انگاره‌های جاهلی نیز به وجود فاصله میان مشرکان و بت‌ها و اله اشاره‌ای نشده و به بیانی دیگر، منظور ایشان از تقرب، همان کسب منزلت و بهرۀ آخرتی است. آنچه در نظام الهیاتی قرآن با انگارۀ جاهلی در تضاد است، نوع رابطۀ قرب میان «الله» و انسان است که در گفتمان قرآنی این رابطه، از حاشیه به محور زندگی انسان کشانده شده و پروردگاری متحرک و فعال، ربوبیت امور مادی و نیز امور مربوط به منزلت‌یابی انسان را برعهده داشته است؛ ضمن آنکه تلقی کاربرد برخی وسایل در افزایش بهره و منزلت، در گفتمان قرآنی اصلاح و تکمیل شده است.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه اصفهانfa_IR
dc.publisherUniversity of Isfahanen_US
dc.relation.ispartofپژوهش های زبانشناختی قرآنfa_IR
dc.relation.ispartofLinguistic Research in the Holy Quranen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22108/nrgs.2020.125352.1586
dc.subjectقرآنfa_IR
dc.subjectخداfa_IR
dc.subjectانسانfa_IR
dc.subjectقربfa_IR
dc.subjectتحلیل معناشناختیfa_IR
dc.titleگسست یا پیوست میان خدا و انسان، معناشناسی متن‌های «قرب» در قرآنی کریمfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله علمی فارسیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری علوم قران و حدیث دانشگاه مازندران، مازندران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیات علمی دانشکده الهیات دانشگاه مازندران، مازندران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume9
dc.citation.issue1
dc.citation.spage177
dc.citation.epage194


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد