| dc.contributor.author | قربانی لاکتراشانی, فاطمه | fa_IR |
| dc.contributor.author | حسینی, زینب السادات | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-10-19T11:49:10Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2021-01-08T11:49:11Z | |
| dc.date.available | 1399-10-19T11:49:10Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2021-01-08T11:49:11Z | |
| dc.date.issued | 2020-03-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1399-01-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2020-10-10 | en_US |
| dc.date.submitted | 1399-07-19 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | قربانی لاکتراشانی, فاطمه, حسینی, زینب السادات. (1399). گسست یا پیوست میان خدا و انسان، معناشناسی متنهای «قرب» در قرآنی کریم. پژوهش های زبانشناختی قرآن, 9(1), 177-194. doi: 10.22108/nrgs.2020.125352.1586 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2423-3889 | |
| dc.identifier.issn | 2322-3413 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22108/nrgs.2020.125352.1586 | |
| dc.identifier.uri | https://nrgs.ui.ac.ir/article_25311.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/707138 | |
| dc.description.abstract | قرب از موضوعات مطرح در رابطۀ میان انسان و خداوند است. قرآن در آیات متعدد، با تکیه بر اصل قرب مستمر خداوند به انسان، تصور هر نوع فاصله را از این رابطه منتفی میداند. برای وجود تفاوتها و گاه شباهتهای الهیاتی در نظام فکری عرب جاهلی با متن قرآنی در مقوله «قرب»، میتوان شاهد تحلیلهای متنوع از این مسئله بود. در انگارۀ جاهلی، خداوند تنها خالق هستی مطرح بوده و سایر اله و اولیاء، مدبّر زندگی انسان و واسط ارتباطی او با «الله» هستند. با توجه به محدودیت کاربرد آیات مرتبط با مقولۀ همبستگی انسان و خداوند، تحلیل متنی آیات موجود، نتایج متقنتری را حاصل آورده و در این مسیر نقش همنشینهای ماده قرب بسیار کارا است. با دستهبندی کاربردهای اسمی و فعلی واژگان همنشین و استخراج موارد محدود جانشین، این نتایج حاصل شد که سمع و بصر، علم و اجابت مؤلفههای معنایی رابطۀ قرب خداوند به انساناند و هر کدام بهطور مجزا و در همنشینی با قرب، در جمله معنادار میشوند. این مؤلفهها کاربردهای بیمدهی و امیدآفرینی برای انسان فراهم کردهاند. همچنین منظور از قرب مطرح در رابطۀ انسان و خداوند، به منزلت و بهرۀ اخروی اشاره دارد؛ حتی در انگارههای جاهلی نیز به وجود فاصله میان مشرکان و بتها و اله اشارهای نشده و به بیانی دیگر، منظور ایشان از تقرب، همان کسب منزلت و بهرۀ آخرتی است. آنچه در نظام الهیاتی قرآن با انگارۀ جاهلی در تضاد است، نوع رابطۀ قرب میان «الله» و انسان است که در گفتمان قرآنی این رابطه، از حاشیه به محور زندگی انسان کشانده شده و پروردگاری متحرک و فعال، ربوبیت امور مادی و نیز امور مربوط به منزلتیابی انسان را برعهده داشته است؛ ضمن آنکه تلقی کاربرد برخی وسایل در افزایش بهره و منزلت، در گفتمان قرآنی اصلاح و تکمیل شده است. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه اصفهان | fa_IR |
| dc.publisher | University of Isfahan | en_US |
| dc.relation.ispartof | پژوهش های زبانشناختی قرآن | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Linguistic Research in the Holy Quran | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22108/nrgs.2020.125352.1586 | |
| dc.subject | قرآن | fa_IR |
| dc.subject | خدا | fa_IR |
| dc.subject | انسان | fa_IR |
| dc.subject | قرب | fa_IR |
| dc.subject | تحلیل معناشناختی | fa_IR |
| dc.title | گسست یا پیوست میان خدا و انسان، معناشناسی متنهای «قرب» در قرآنی کریم | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله علمی فارسی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری علوم قران و حدیث دانشگاه مازندران، مازندران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | عضو هیات علمی دانشکده الهیات دانشگاه مازندران، مازندران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 9 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 177 | |
| dc.citation.epage | 194 | |